Jump to content

KAINALOTUULETUS

Onko bodarit pohjasakkaa?

Recommended Posts

Kyllä, vaarallista aivoille vaikka ei tuossa erikseen aivosoluja mainittu. Kokaiinin vaikutusmekanismi on hieman erilainen kuin esimerkiksi alkoholilla.

Aivokudos koostuu aivosoluista.

Jaa viesti

tuhoaa "varmasti" muttei kuitenkaan mainittu :D

A small bird will drop frozen dead from a bough

without ever having felt sorry for itself.

I am the master of my fate. I am the captain of my soul.

Jaa viesti

Tonyn leukaperät on kyllä niin saatanan kireenä tuossa ettei tosikaan.

Päihteet söivät aivosoluja? Lähde tälle väitteelle.

Both freebase (crack) and powdered cocaine can cause long-term damage to mental health, which appears in the form of mood or emotional disturbances. Because the drug directly interferes with dopamine being reabsorbed by neurons, one of the symptoms of a cocaine comedown is serious depression.

Mitä mä luin netistä niin kokaiini ei tuhoa aivosoluja, alkoholi sen sijaan tuhoaa. Tuskin Halme dokasi niin paljon että mitään merkittävää vahinkoa olisi päässyt syntymään.

Mä luulen että Tonylla oli laskut päällä ja piti ottaa pienet nokat ennen kuulusteluita, ehkä vauhtia on mennyt tuossa kun kiristelee ja jauhaa purkkaa. Yleensä sanon että voin olla väärässäkin mutta ei tuota haastattelua tehdessä pelkän kaffen avulla ollut liikkeellä.

Laitahan viitteitä dataan missä todettu alkon tuhoavan aivosoluja.

En minä kuuroille huuda

Vain niille jotka kuuntelee

En sokeille maalaa

Vaan niille jotka näkee

Jaa viesti

[h=1]Alkoholi ja aivot[/h]

Julkaistu 12.12.2005

Alkoholi kuuluu pääasiassa keskushermostoon (muun muassa aivot ja selkäydin) vaikuttaviin aineisiin. Se lamaannuttaa hermostoa, joka siksi pyrkii vastustamaan vaikutusta lisäämällä omaa ärtyvyyttään toimintakykynsä säilyttämiseksi.

Alkoholin välitön vaikutus ilmenee humalatilana ja sammumisena. Pitkäaikainen runsas käyttö aiheuttaa monenlaisia vaikutuksia:

Henkinen suorituskyky heikkenee. Muutoksia esiintyy aluksi vain alkoholin käytön yhteydessä, mutta myöhemmin ne voivat jäädä pysyviksi. Usein todetaan heikentymistä muistissa, aloitteellisuudessa, päättelykyvyssä ja motoriikassa. Juomisen lopettaminen parantaa olennaisesti suorituskykyä. Mutta jos muutokset ovat isoja, täydellistä palautumista ei enää tapahdu.

Kouristusalttius lisääntyy. Kun veren alkoholi on laskenut nollaan runsaan juomisen jälkeen, kouristusalttius lisääntyy pariksi vuorokaudeksi. Kyse on äkillisistä tajuttomuus-kouristuskohtauksista, joihin voi liittyä kieleen puremista ja virtsan päästämistä. Kouristustaipumusta ei esiinny kaikilla. Vieroituskouristuksiin ei tarvita jatkuvaa epilepsialääkitystä. Voimakas vieroitustila edellyttää väliaikaista lääkehoitoa, jolla kouristuksia voidaan ehkäistä.

Pikkuaivojen toiminta vaurioituu. Pikkuaivot säätelevät liikkeiden koordinaatiota ja tasapainoa. Alkoholi aiheuttaa niissä solumassan vähenemistä. Lopulta seuraa tilanne, jossa tasapainoa on vaikea säilyttää hämärässä ja ilman näköaistin apua. Portaissa, kapeilla käytävillä ja ihmisvilinässä liikkuminen vaikeutuu. Käsien yhteistoiminta ja puhelihasten toimintakin voivat joskus vaikeutua. Kun tällainen tilanne on päässyt syntymään, siihen ei ole hoitokeinoa.

Aivovaurion vaara kasvaa etenkin nuorilla. Vahva humalatila laskee etenkin nuorilla veren sokeria. Kun veren sokeri laskee liian alas, aivojen energiansaanti tyrehtyy. Seurauksena on aivovaurio.

Jos käytät alkoholia, älä juo itseäsi niin humalaan, että sammut tai joudut tapaturmiin. Jos ystäväsi sammuu, älä jätä häntä heitteille. Asianmukaisen hoidon avulla voidaan ehkäistä aivovaurioita. Juomisen lopettaminen on paras tae sekä henkisten kykyjen palautumiselle että niiden säilyttämiselle.

Antti Holopainen

Ylilääkäri, Järvenpään sosiaalisairaala

Päihteet ja aivot -animaatiossa kerrotaan kuinka eri päihteet vaikuttavat aivojen välittäjäaineiden kautta käyttäjän tuntemuksiin ja toimintaan.

Jaa viesti

Minä en ole Rambo, mutta laitoin linkin aivosolu asiasta.

En ole mikään vihervassari ja tottakai joskus tulee otettua olutta siinä missä muutkin, mutta tolkku pitää olla.

Jaa viesti

Minä en ole Rambo, mutta laitoin linkin aivosolu asiasta.

En ole mikään vihervassari ja tottakai joskus tulee otettua olutta siinä missä muutkin, mutta tolkku pitää olla.

Olisin todennäköisesti linkannut saman tekstin. :tsemppiä:

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla.

Jaa viesti

Paljon pitää ryypätä että aivonsa saa juotua pilalle. Nää kaverit ei yleensä enäää millään lasi portviinia linjalla. Lasolia tarttee ja helvetin kauan, yleensä elimistö prakkaa ennen kuin hermosto. Tahtoo monille terveysintoilijoille iskee toi altsheimeri nuorempana kuin viinanmäen miehille. Aivotoimintaa ei kaikilla ole muutenkaan edes syntyessään. Muslimeila jotka eivät ryyppää, niin ovat sekasin päästään lukemalla satuja. Jotkut ihmiset ovat vaan taipuvaisia esim propagandaan MM vajaaälyisyyden takia.

Moni kaveri voi dokata koko ikänsä ja olevansa nero loppuun asti.:nice:

Jaa viesti

Mä en ymmärrä miksi tästä edes väitellään.

Jaa viesti

Guest Make72
Mä en ymmärrä miksi tästä edes väitellään.

Koska useasti niillä joilla on riippuvuus johonkin, on myös tarve puolustaa sitä...

Jaa viesti

Olisin todennäköisesti linkannut saman tekstin. :tsemppiä:

Mä linkkaan sulle nyt tämän tekstin:

Tutkijoiden havainnot ovat hyvin mielenkiintoisia, mutta ennen lisätutkimuksia on vaikea sanoa, kuinka pitkälti yhteydet johtuvat vain alkoholista. Jos tulokset varmistuvat, ne tukevat käsitystä, jonka mukaan nykyiset alkoholisuositukset eivät riitä estämään monia alkoholin terveyshaittoja.

Niin, aivot saattavat kärsiä. Toki muitakin haittavaikutuksia on tietenkin.

https://www.duodecim.fi/2017/06/08/aivot-saattavat-karsia-myos-alkoholin-kohtuukaytosta/

En minä kuuroille huuda

En sokeille maalaa

Vaan niille jotka näkee

Jaa viesti

Koska useasti niillä joilla on riippuvuus johonkin, on myös tarve puolustaa sitä...

katohan, Make lähti keppihevosretkeilemään. En tiedä keneen viittaat ja millä riippuvuuksilla, mutta omasta puolesta voin sanoa, että tänä vuonna käyttänyt jo kerran alkoholia. Sinä voit Make nyt jatkaa omien riippuvuuksiesi puolustelemista eli laittomien lääkeaineiden väärinkäyttöä. ;)

Se miksi minä olen kaikkea överi peloittelua vastaan, johtuu siitä, että tutkimusnäyttö alkoholin aivoja "tuhoavasta" mekanismista on hyvinkin epämääräinen.

En minä kuuroille huuda

En sokeille maalaa

Vaan niille jotka näkee

Jaa viesti

Tässä lähdetään taas ääripäihin eli kohtuukäyttö vs rapajuoppous. Ei yksi viiva metaakaan ole vaarallista.

En lähde tähän keskusteluun.

Jaa viesti

Paljon pitää ryypätä että aivonsa saa juotua pilalle. Nää kaverit ei yleensä enäää millään lasi portviinia linjalla. Lasolia tarttee ja helvetin kauan, yleensä elimistö prakkaa ennen kuin hermosto. Tahtoo monille terveysintoilijoille iskee toi altsheimeri nuorempana kuin viinanmäen miehille. Aivotoimintaa ei kaikilla ole muutenkaan edes syntyessään. Muslimeila jotka eivät ryyppää, niin ovat sekasin päästään lukemalla satuja. Jotkut ihmiset ovat vaan taipuvaisia esim propagandaan MM vajaaälyisyyden takia.

Moni kaveri voi dokata koko ikänsä ja olevansa nero loppuun asti.:nice:

Hermosto nimenomaan tuhoutuu rappioalkiksilla, siitä johtuu se puliukkojen katkokävely. Tohon tilaan pääsemiseksi vaaditaan kymmenien vuosien rankka dokaaminen. Ei riitä todellakaan mikään viikonloppu tenuttelu.

.

En minä kuuroille huuda

En sokeille maalaa

Vaan niille jotka näkee

Jaa viesti

Se miksi minä olen kaikkea överi peloittelua vastaan, johtuu siitä, että tutkimusnäyttö alkoholin aivoja "tuhoavasta" mekanismista on hyvinkin epämääräinen.

Aivan selvä se on. Toki vaikutus on vain mieto, jos juomatavat on mietoja.

Pitkällä aikavälillä toisaalta pienempikin määrä alkaa näkymään.

Jaa viesti

Most commonly, the chronic

exposure to ethanol leads to disproportionate loss of cerebral white matter through its action in the myelin formation

(Coutts and Harrison 2015). Moreover, post-mortem studies showed that 75 % of chronic alcoholics have significant

brain damage/degeneration (de la Monte and Kril 2014).

The mechanism of neurotoxicity associated with ethanol

use disorder has been thoroughly studied in the last decades, addressing issues like the toxic effect of its metabolite (acetaldehyde), neuroinflammation, changes in brain

metabolism, mitochondrial dysfunction, ROS production

and changes in glutamatergic and dopaminergic pathways.

..

Jaa viesti

Aivan selvä se on. Toki vaikutus on vain mieto, jos juomatavat on mietoja.

Pitkällä aikavälillä toisaalta pienempikin määrä alkaa näkymään.

Miten ne alkavat näkymään? Eli väännäppäs nyt rautalangasta mitä tuo tuho vaikutus tarkoittaa. Mihin perustuu se, että tutkimuksien mukaan elimistö palautuu ennalleen lähes täydellisesti kun alkon käyttö lopetetaan, mikäli hermostovauriot eivät vielä ole massiivisia.

Eli selvennä nyt, että millä määrillä ja missä ajassa aivot kokevat tuon tuhoutumisen?

En minä kuuroille huuda

En sokeille maalaa

Vaan niille jotka näkee

Jaa viesti

..

Toisaalta hermosolut toipuvat melko hyvin alkoholin vaikutuksista ja monet alkoholin aiheuttamat keskushermostomuutokset ovat korjaantuvia (Jensen ja Pakkenberg 1993).

En minä kuuroille huuda

En sokeille maalaa

Vaan niille jotka näkee

Jaa viesti

Miten ne alkavat näkymään? Eli väännäppäs nyt rautalangasta mitä tuo tuho vaikutus tarkoittaa. Mihin perustuu se, että tutkimuksien mukaan elimistö palautuu ennalleen lähes täydellisesti kun alkon käyttö lopetetaan, mikäli hermostovauriot eivät vielä ole massiivisia.

Eli selvennä nyt, että millä määrillä ja missä ajassa aivot kokevat tuon tuhoutumisen?

Niin, pienet hermostovauriot näkyy vain hienovaraisesti. Tollaset rappiojutut on sitten ihan täystuho. Kyllä ne tuhot on aina osittain pysyviä.

https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/01.STR.0000105929.88691.8E

Conclusions— A protective effect of low to moderate alcohol intake on cerebral infarction was not found; moreover, increased alcohol intake was associated with brain atrophy.

Jaa viesti

Guest Make72
katohan, Make lähti keppihevosretkeilemään. En tiedä keneen viittaat ja millä riippuvuuksilla, mutta omasta puolesta voin sanoa, että tänä vuonna käyttänyt jo kerran alkoholia. Sinä voit Make nyt jatkaa omien riippuvuuksiesi puolustelemista eli laittomien lääkeaineiden väärinkäyttöä. ;)

Et sitten huomannut että en puhunut alkoholismista, vaan ylipäätään riippuvuuksista, olipa ne sitten viina, tupakka, roina, lääkkeet, anoreksia, bulimia yms... Eli näistä kärsivät tai "kärsivät" hyvin hanakkaasti puolustavat omaa valintaansa.

Jaa viesti

Niin, pienet hermostovauriot näkyy vain hienovaraisesti. Tollaset rappiojutut on sitten ihan täystuho. Kyllä ne tuhot on aina osittain pysyviä.

https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/01.STR.0000105929.88691.8E

Massiiviset tuhot ovat pysyviä, mutta että isoa tuhoa aiheutuu, se vaatii jo vuosikymmenien rajua alkon käyttöä niin kuin on aiemmin todettu.

En minä kuuroille huuda

En sokeille maalaa

Vaan niille jotka näkee

Jaa viesti

Massiiviset tuhot ovat pysyviä, mutta että isoa tuhoa aiheutuu, se vaatii jo vuosikymmenien rajua alkon käyttöä niin kuin on aiemmin todettu.

No pienetkin tuhot osittain pysyviä. Aivokudoksen tuhoutuminen iän myötä lisääntyy suoraviivaisesti alkon määrän lisääntyessä.

Aivokuvauksella nähdään pienetkin erot.

However, intake of each additional alcoholic drink per week was associated with a 0.01 grade greater ventricular size (P=0.03) and a 0.009 grade greater sulcal size (P=0.02) after adjustment for age, sex, race, body mass index, smoking, income, sports index, and diabetes. The positive associations of alcohol intake with ventricular and sulcal size were consistent across sex and race subgroups.

Jaa viesti

[h=2]Pitkään jatkuneesta käytöstä seuraa aivosolujen kuolemaa[/h]Kun alkoholinkäyttö jatkuu pitkään, seurauksena on aivosolujen kuolemaa eli aivoatrofiaa. Kun aivosoluja on kuollut runsaasti, älylliset toiminnat heikkenevät. Yleisimmin seuraa muistivaikeuksia, tiedon prosessoinnin hidastumista, toiminnan ohjaus vaikeutuu ja persoonallisuus muuttuu.

Kun aivosoluja on kuollut pikkuaivoista, kävely muuttuu vaikeammaksi. Kävely vaikuttaa humalaisen kävelyltä vaikka henkilö ei olisikaan humalassa.

[h=2]Dementia yleistä alkoholisteilla[/h]Dementia on yleistä alkoholia runsaasti käyttävillä, 10 %:lla alkoholisteista on dementia. Alkoholistien dementia voi johtua monista syistä Yleisimmin se johtuu aivovammasta tai Wernicken taudista.

[h=2]Wernicken tauti johtuu tiamiinin puutoksesta[/h]Wernicken taudissa alkoholistin yksinpuolinen ravinto johtaa tiamiinin puutoksesta johtuviin oireisiin: silmävärveeseen, kahtena näkemiseen, tasapainohäiriöihin ja mieleenpainamiskyvyn katoamiseen. Hoito usein viivästyy, eikä tiamiinin antaminen enää paranna pysyvästi.

[h=2]Polyneuropatiassa ääreishermostossa on tapahtunut tuhoa[/h]Polyneuropatiassa alkoholistin ääreishermostossa on tapahtunut solutuhoa. Tällöin oireina esiintyy raajojen tuntohäiriöitä, pistelyä ja puutumista ja yleistä voimattomuutta.

Jaa viesti