Jump to content

Mika85

Piikkaus

Recommended Posts

Oliko täällä voimailijoita paikalla? Miten piikkaat tai treenaat ennen kun täytyy ottaa kova ykkönen? En tunnu saavaan mitään apua tollasesta piikkauksesta vaan vedän käytännössä sen mitä vedän vaikka kesken peruskunnon treenaamisen vaikken tosi lyhyttä sarjaa ole ottanut aikoihin.

Kaava on ollu seuraava nyt pari kertaa:

Perusvoimakausi, kesto kuukausia, toistot 3-8 vaihdellen ja siinä otetaan lopussa semmonen kova vitonen joka toimii mittarina verraten edellisiin. Sitten kevennys. Sitten muutama viikko nousen kovaan kolmoseen, teen tässä vielä vitosia päälle ja toiseen treeniin nopeusvoimatreeniä. Kevennys. Sitten lähden nouseen kovaan ykköseen muutaman viikon (toisena treeninä nopeustreeni) jonka jälkeen viikon kevennys ja kisa.

Vedän tästä johtopäätöksen, etten osaa. Tuntuu että en oikeen saa mitään lisää tuolla viimesen kuuden viikon repäsyllä. Miten ammattimies homman hoitaa?

Tiedän että on yksilöllistä. Mitä muuttaisit jos lähtisit hakeen toimivampaa systeemiä? Perusvoimakauden treenit olen mielestäni saanut hyvään kuosiin ja tulosta tulee, mutta tämä takkuaa.

Jaa viesti

Otatko perusvoimakaudella silloin tällöin myös yli 85-90 % kuormilla toiston pari, että hermosto pysyy hereillä? Liian pitkät peruskaudet voi johtaa siihen, että maksimivoimatuotto menee helposti unille.

En minä kuuroille huuda

Vain niille jotka kuuntelee

En sokeille maalaa

Vaan niille jotka näkee

Jaa viesti

Eihän tuo huonolta systeemiltä kuulosta. Ehkä lähinnä kyseenalaistaisin sitä, tarviiko kuluttaa viikkoja noita ykkösiä tehden, ehkä enemmän näkisin että tehdään se 3-4 viikkoa kolmosta tai kakkosta painojen noustessa ja ainoat ykköset otetaan sillon kun sitä ykköstä testataan tai korkeintaan vielä edellisellä viikolla. Maastanosto ehkä poikkeuksena, siinä ykköset on ainakin itselle joskus toiminut. Lisäksi voi miettiä paljonko sitä reeniä kannattaa tuon rinnalla muuttaa, jos ne aikaisemmalla kaudella tehdyt apuliikkeet ja variaatiot testatusti toimii, kannattaako niitä vaihtaa?

Tosin on tuota maailmalla ollut riskejä miehiä mitkä paljon keskittynyt vain niihin ykkösiin, eli ei voi tietenkään sitäkään yleistää.

Jaa viesti

Otatko perusvoimakaudella silloin tällöin myös yli 85-90 % kuormilla toiston pari, että hermosto pysyy hereillä? Liian pitkät peruskaudet voi johtaa siihen, että maksimivoimatuotto menee helposti unille.

Nyt oon perusvoimakaudella viime ajat neljän viikon kiertoon ottanu kerran kovia kolmosia jotka menee ehkä tohon haarukkaan ja kerran käyny jossai semiraskaassa ykkösessä joka menee tolle alueelle tai ehkä yliki.

Eihän tuo huonolta systeemiltä kuulosta. Ehkä lähinnä kyseenalaistaisin sitä, tarviiko kuluttaa viikkoja noita ykkösiä tehden, ehkä enemmän näkisin että tehdään se 3-4 viikkoa kolmosta tai kakkosta painojen noustessa ja ainoat ykköset otetaan sillon kun sitä ykköstä testataan tai korkeintaan vielä edellisellä viikolla. Maastanosto ehkä poikkeuksena, siinä ykköset on ainakin itselle joskus toiminut. Lisäksi voi miettiä paljonko sitä reeniä kannattaa tuon rinnalla muuttaa, jos ne aikaisemmalla kaudella tehdyt apuliikkeet ja variaatiot testatusti toimii, kannattaako niitä vaihtaa?

Tosin on tuota maailmalla ollut riskejä miehiä mitkä paljon keskittynyt vain niihin ykkösiin, eli ei voi tietenkään sitäkään yleistää.

Joo samaa olen miettiny että teenköhän liian pitkään kun vähän sellanen kutina on ollu molemmilla kerroilla että se piikki vois paremminkin olla siinä kakkos-kolmosviikon kohdalla kun noita ykkösiä lähtee tekemään ja sehän pitäs tietenki yrittää ajottaa kisaan. Ehkä sitä voisi lyhentää jotenkin sen tyyppiseks että pari viikkoo kolmosta, yks kakkosta, yks ykköstä ja kisa... Tai jotain sinneppäin.

Onhan niitä ukkoja jotka ei piikkaile mitenkään ja osa hieroo tosi pitkään sitä ykkösen treenaamista.

Jaa viesti

Viime aikojen tulos on tehy lähinnä sillä että treenivolyymia olen lisänny aika paljon ja tehnyt vaan pääliikkeitä paljon. Apuliikkeitä en hirveästi ole edes tehnyt. Yläselälle lähinnä vetoja ja maastavetoa korokkeelta. Siinä ne oikestaan.

Jaa viesti

Teetkö apuliikkeitä miten paljon piikkaus jaksolla? Voisi kokeilla jättää ne minimiin ja keskittyä siihen pääliikkeeseen. Apuliikkeissä ei ole tarkoitus niitä ennätyksiä hakea, muuta kuin perusjaksolla.

En minä kuuroille huuda

Vain niille jotka kuuntelee

En sokeille maalaa

Vaan niille jotka näkee

Jaa viesti

Teetkö apuliikkeitä miten paljon piikkaus jaksolla? Voisi kokeilla jättää ne minimiin ja keskittyä siihen pääliikkeeseen. Apuliikkeissä ei ole tarkoitus niitä ennätyksiä hakea, muuta kuin perusjaksolla.

Joo siis apuliikkeet vaan peruskaudella. Nopeustreeniä olen maksimivoimaa treenatessa ottanut vaan kaveriksi toisessa treenissä kun olen tämän lukenut olevan jees. Mitään varsinaista hyötyä ei kyllä siitäkään ole varmaankaan ollut. Kuten en hyötyjä koskaan ole mistään apuliikkestäkään saanut, tai ainakaan selvästi huomannut saaneeni. Mutta se voi olla omaa typeryyttä.

Jaa viesti

Aikaisemmin en tiennyt tästä piikauksesta, voimailussa.

Olen kyllä tehnyt kamppailussa ns tyhjennystreenejä kilpailijoiden kanssa.

Jolla valmistaudutaan kilpailuihin. Vähän sama idea, kun tässä piikauksessa esim ykköstesteihin.

Tämä aihe tuli mulle uutena voimavalmentajakoulutuksessa ja otin mukaan omaan treeniin.

Eka kertaa tein keväällä, kun maksivoimakauden päätteeksi tein ensimmäistä kertaa ykköstestit.

Maksimikaudella teen 6x3 sarjoja ja piikauksessa siis volymit pudotetaan puoleen eli tein 3x3.

Ja kaksi piikkaus treeniä jonka jälkeen 4-5 päivän lepo, ennen lopputestejä, ykkösnostoja.

Se oliko sillä merkitystä on vaikea sanoa, koska mulla ei historia tietoa näistä ykkösistä, ennen tuota ekaa viime kevättä.

Jari

Potkunyrkkeily ohjaaja

Lisensoitu Personal Trainer

Lisensoitu Voimavalmentaja

Jaa viesti

Eli ei ykkösiä ollenkaan ennen testiä? Epävarma olo tulee itelle jos ei ole ollenkaa nostanu kolmosta lyhempää ennen kisaa. Ja jotai vetoakaa ei voi oikeen lähtee epävarmuus takaraivossa kokeileen vaan se pitää mennä nostamaan eikä yrittämään. Mutta varmaan vähennän kyllä yhteen treeniin ennen kisaa nuo ykkösten nostelut kun en näytä hirveästi hyötyä niistä saavan.

Jaa viesti

Ehdottomasti ennen kisoja tai testiä ykkösiä, jotta saat tuntuman siihen miltä ykköset ja lähes maksimaaliset painot tuntuvat. Jos kisoihin olet menossa niin penkki ehdottomasti merkistä jo monta viikkoa ennen kisoja, jotta totut siihen.

Jaa viesti

Nää on yksilöllisiä kysymyksiä. Ite en ole kisaillut. Kaveri salilla, kisaili niin 2 viikkoa ennen kisoja otti kyykyssä ääriykkösen joka oli helvetin tiukka. Varmaan pitänyt kevyen viikon sen jälkeen ennen kuin lähtenyt kisoihin.:hmm:

Ite kun mavetin mun enkan 250kg niin edellisellä viikolla oli kova treeni 2 toiston settejä ja sen pohjalta tiesin että pystyn enkkaan ensi viikolla. Mutta 3 viikkoa kovaa treeniä niin se on ehkä liikaa, mutta kahtena peräkkäisenä voi vetää tiukkaa treeniä aika äärirajoille. Mielummin se kevyt viikko väliin luulisin, jos kisa tavotteita. Riippuu niin perkeleen monesta asiasta, kuten yö unista, joihin ei pysty aina vaikuttaa. Luulen että kaverit jotka on vuosia tehneet tätä, niin tietäävät mitä vaaditaan. Mutta tässäkin ollaan yksilöitä. Ei ole olemassa yhtä ainoaa sääntöä mikä toimii ja mikä ei. Jokainen kroppa toimii tahollaan.:wink2:

Jaa viesti

Ehdottomasti ennen kisoja tai testiä ykkösiä, jotta saat tuntuman siihen miltä ykköset ja lähes maksimaaliset painot tuntuvat. Jos kisoihin olet menossa niin penkki ehdottomasti merkistä jo monta viikkoa ennen kisoja, jotta totut siihen.

Kannattaako penkkiä reenata muuten kuin ns. merkkipenkkinä? Mitä siitä pomputtelusta on hyötyä verrattuna stoppeihin ylhäällä ja alhaalla?

Jaa viesti

Kannattaako penkkiä reenata muuten kuin ns. merkkipenkkinä? Mitä siitä pomputtelusta on hyötyä verrattuna stoppeihin ylhäällä ja alhaalla?

Tuota kannattais kysyä Smultterilta. Smultter tunnetusti treenaa molempia. Yleensä näkyy vetävän salipenkkejä treeneissä. Mutta saa kisoissakin hyviä tuloksia. Oma pointti ehkä että pomppupenkeillä vahvistetaan tuntumaan ja hallintaa yli isoihin romuihin. Sotilaspenkillä taas lähtöön. Jotkut käyttää lankkuja ja ristoja ja pukuja vahvistamaan sitä loppua ja kokonaisuutta.

Riippuu ehkä ihmisen tavotteista. Mutta Smultterin touhuja seuraneena, niin aika paljon salipenkkejä miehellä treeneissä.

Jaa viesti

Toki penkkiä voi treenata aina merkistä jos haluaa, mutta reilu stoppi riittää kyllä kisakauden ulkopuolella. Touch 'n go penkki ilman stoppia on hyvä tapa lisätä toinen penkkitreeni viikolle ja saada vähän pääliikettä raskaampaa kuormaa. Pitkä stoppi auttaa treenaamaan juuri rinnalta lähtöä. Itse valikoin valmennettaville aina penkin eri variaatioista stoppipenkki, 3s ja 5s stoppipenkit ja penkki kosketuksella. Avustavina sitten vinopenkkiä, kapeaa penkkiä, lankkupenkkiä, slingshottia ja muita variaatioita.

Jaa viesti

Tuota kannattais kysyä Smultterilta. Smultter tunnetusti treenaa molempia. Yleensä näkyy vetävän salipenkkejä treeneissä. Mutta saa kisoissakin hyviä tuloksia. Oma pointti ehkä että pomppupenkeillä vahvistetaan tuntumaan ja hallintaa yli isoihin romuihin. Sotilaspenkillä taas lähtöön.

Riippuu ehkä ihmisen tavotteista. Mutta Smultterin touhuja seuraneena, niin aika paljon salipenkkejä miehellä treeneissä.

Smulterilla on erona myös se, että kaveri on single ply varustenostaja.

Jaa viesti

Toki penkkiä voi treenata aina merkistä jos haluaa, mutta reilu stoppi riittää kyllä kisakauden ulkopuolella. Touch 'n go penkki ilman stoppia on hyvä tapa lisätä toinen penkkitreeni viikolle ja saada vähän pääliikettä raskaampaa kuormaa. Pitkä stoppi auttaa treenaamaan juuri rinnalta lähtöä. Itse valikoin valmennettaville aina penkin eri variaatioista stoppipenkki, 3s ja 5s stoppipenkit ja penkki kosketuksella. Avustavina sitten vinopenkkiä, kapeaa penkkiä, lankkupenkkiä, slingshottia ja muita variaatioita.

Joo, toki merkki eri asia kuin stoppi. Itse vain huomannut kun penkkaamisen aloitti niin tuli runkattua hirveää vauhtia ylös alas, sen jälkeen kun alkoi ottamaan stopit ylhäällä ja alhaalla niin reeni- ynnä suoritustaso nousi äkkiä kovasti. Joskus miettinyt menettääkö jotakin muutoksen myötä.

Lisäksi tietenkin vaikuttaa mikä on heikoin lenkki suorituksessa ja mikä on varsinainen laji mitä reenaa. Eihän sitä muut kuin voiman ostajat välttämättä isommista stopeista hyödy mitenkään.

Variaatioista ite tykänny tehdä ylileveää, ylikapeaa ja pitkän aikaa kuollutta penkkiä kisapenkin lisäksi. Ja slingshot hyvä totuttelemaan hieman isompiin kuormiin.

Jaa viesti

Joo, toki merkki eri asia kuin stoppi. Itse vain huomannut kun penkkaamisen aloitti niin tuli runkattua hirveää vauhtia ylös alas, sen jälkeen kun alkoi ottamaan stopit ylhäällä ja alhaalla niin reeni- ynnä suoritustaso nousi äkkiä kovasti. Joskus miettinyt menettääkö jotakin muutoksen myötä.

Lisäksi tietenkin vaikuttaa mikä on heikoin lenkki suorituksessa ja mikä on varsinainen laji mitä reenaa. Eihän sitä muut kuin voiman ostajat välttämättä isommista stopeista hyödy mitenkään.

Variaatioista ite tykänny tehdä ylileveää, ylikapeaa ja pitkän aikaa kuollutta penkkiä kisapenkin lisäksi. Ja slingshot hyvä totuttelemaan hieman isompiin kuormiin.

Tuskin kyse on ollut siitä, että mitään olisi menettänyt. Teet penkin pysäytyksellä paljon hallitummin -> aktivoit suurempaa määrää lihaksia, lihassoluja ja hermostoa -> kaikkien osallistuvien komponenttien suorituskyky juuri tuota suoritusta varten paranee.

Jaa viesti

Tuota kannattais kysyä Smultterilta. Smultter tunnetusti treenaa molempia. Yleensä näkyy vetävän salipenkkejä treeneissä. Mutta saa kisoissakin hyviä tuloksia. Oma pointti ehkä että pomppupenkeillä vahvistetaan tuntumaan ja hallintaa yli isoihin romuihin. Sotilaspenkillä taas lähtöön. Jotkut käyttää lankkuja ja ristoja ja pukuja vahvistamaan sitä loppua ja kokonaisuutta.

Kun tulee vastaan noita paremmin nostavia niin pitää kysellä, muutama tälläkin perällä. Paljon tulee itekin nähtyä aika pikasia ja osittain vajaita toistoja penkissä. Kisatulokset tosiaan silti kovat. Toki niillä pomppupenkeillä voi olla suhteessa enemmän rautaa.

Jaa viesti

Ite teen hallittuja stoppeja aina. Poikkeus 6 toistoo tai yli sarjat. Itellä maksimi voima on stopilla sama penkissä kuin ilman. Mutta yli 6 toiston seteissä alkaa stopit hidastaa voimaa. Itellä on yleensä aina perse hieman ilmassa treeneissä. Se johtuu taas sitten siitä että olkapäät tykkää enempi.

Tässä video mun keskiverrosta penkkisarjasta vuodelta 2018 talvella

Jaa viesti

Miten sinä lähtisit muuttamaan tuota aloituspostissa mainittua systeemiä? Sillä en oikeen saa mitään lisää. Parit kisat siis on takana ja kaikki nostot menny läpi joka lajissa molemmilla. Stopilla oon treenannu nyt koko ajan. Tota mallia:

Pahoittelen karjaisua. Mikä tossa sun mielestä on heikoin osa-alue tossa nostossa eli mitä kohtaa vahvistamaan mun pitäs miettiä tohon jotai apupenkkivariaatiota?

Jaa viesti

Miten sinä lähtisit muuttamaan tuota aloituspostissa mainittua systeemiä? Sillä en oikeen saa mitään lisää. Parit kisat siis on takana ja kaikki nostot menny läpi joka lajissa molemmilla. Stopilla oon treenannu nyt koko ajan. Tota mallia:

Pahoittelen karjaisua. Mikä tossa sun mielestä on heikoin osa-alue tossa nostossa eli mitä kohtaa vahvistamaan mun pitäs miettiä tohon jotai apupenkkivariaatiota?

Tasavahvalta suoritukselta tuo näyttää, eli en räätälöisi treeniä minkään heikon kohdan selättämiseen. Treenaat vissiin ihan natikkana? Nostatko SVNL:ssä vai muissa liitoissa?

Jaa viesti

Hyviltä ja tasaisiltahan nuo kaikki toistot näyttää. Lisää vain samaa. Ehkä jos jotakin, voi olla videostakin kiinni, mutta jalkojen käyttöä ehkä huomioisin.

Jaa viesti

Hyviltä ja tasaisiltahan nuo kaikki toistot näyttää. Lisää vain samaa. Ehkä jos jotakin, voi olla videostakin kiinni, mutta jalkojen käyttöä ehkä huomioisin.

Hyvä huomio. Tuo unohtuu joskus.

Jaa viesti

Samaa mieltä jos se on mahdollista. Koita ponnistaa jaloilla ns. "taaksepäin", koska muuten riskeeraat perseen nousun. Itse penkkaan myös jalat flättinä, mutta pidän kropan jaloilla täysin tiukkana leg driven sijaan.

SVNL joo ja natikkana mennään. 530 tulos nyt kuukausi sitte ja SM-karkelot seuraava maali. 74 sarja.

Haluatko kertoa vähän millä tavalla treenaat mukaanlukien kyykky ja mave? Montako kertaa viikossa teet ko. liikkeet, millaisia avustavia teet ja mikä on niiden tarkoitus?

Jaa viesti