Jump to content

Super-Manninen

D-vitamiini ja jäät hatussa

Recommended Posts

Ensimmäisen suuren kokeellisen D-vitamiinitutkimuksen tulokset ovat ulkona ja jäitä on pantava hattuun. D-vitamiinilisä ei tuonut odotettuja hyötyjä. Koehenkilöiden elimistön lähtövitamiinitaso oli korkeahko. Talvella suomalaisten on edelleen syytä käyttää D-vitamiinilisää. PS. Tämä tulos seuraa yleistä trendiä, jossa aiemmat epidemiologiset havainnot kumoutuvat kokeellisissa tutkimuksissa.

 

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1809944?query=recirc_curatedRelated_article&fbclid=IwAR38UPUB2zM_19CE3y-OFwiJdhao3BvnWBNHha_8rxlkIpGqyNTyOGKuCz4


DOMINUS NUTRITION OY

www.dominusnutrition.fi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
@Enver oot ollut taas väärässä kokoajan? Miten te nyt saatte myytyä täällä lisäravinteita :Pentti Hilkuri:

 

Enver vasta eilen vai toissapäivänä hehkutti D -vitamiinia. Olikin markkinamiehen puhetta se hehkutus.


En minä kuuroille huuda

Vain niille jotka kuuntelee

En sokeille maalaa

Vaan niille jotka näkee

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuossako tutkimuksessa seurattiin vain vaikutuksia sydän sairauksiin ja syöpiin? Mitens vaikutus luustoon, insuliiniherkkyyteen, väsymykseen, urheilusuoritukseen, immuniteettiin yms.

 

Tässä esim. tuore tutkimus vaikutuksista urheilusuoritukseen:

 

Association between serum vitamin D levels and cardiorespiratory fitness in the adult population of the USA

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2047487318807279

 

Results

Of the 1995 participants, 45.2% were women, 49.1% were white, 13% had hypertension, and 4% had diabetes. The mean ± SD age was 33 ± 8.6 years, with a mean ± SD vitamin D level of 58 ± 5.3 nmol/L and a mean ± SD VO2 max of 40 ± 9.7 ml/kg/min. Participants in the highest quartile of vitamin D levels had a significantly higher CRF than participants in the lowest quartile (difference 4.3, 95% confidence interval (CI) 3.0–5.5; P 


Shakes are for fakes, eat steaks -Stan Efferding

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

"In observational studies, the 25-hydroxyvitamin D levels associated with lowest risks tend to be above 30 ng per milliliter (75 nmol per liter) for cancer (at least colorectal cancer)

26

but between 20 and 25 ng per milliliter for cardiovascular disease.6 Thus, vitamin D requirements for cardiovascular health may have already been met for most participants."


DOMINUS NUTRITION OY

www.dominusnutrition.fi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

Tässä esim. tuore tutkimus vaikutuksista urheilusuoritukseen:

 

Association between serum vitamin D levels and cardiorespiratory fitness in the adult population of the USA

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2047487318807279

 

Tämä ei ollut kokeellinen tutkimus eli se ei voi osoittaa syy-seuraussuhdetta.


DOMINUS NUTRITION OY

www.dominusnutrition.fi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

D-vitamiini on niitä harvoja lisäravinteitä mikä kannattaa purkista ottaa, muita ei juurikaan tarvi. Kaiken muun saa tosi hyvin monipuolisesta ruokavaliosta. Vai mikä on Anssin mielestä tärkeämpi lisäravinne ottaa purkista täällä pohjolassa?

 

Ja kyllä d-vitamiinista löytyy vaikka kuinka paljon myös positiivista tutkimus näyttöä, ja sitä suosittelee maailman kovimmat valmentajat ja terveysasiantuntijat ottamaan.


Shakes are for fakes, eat steaks -Stan Efferding

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Vai mikä on Anssin mielestä tärkeämpi lisäravinne ottaa purkista täällä pohjolassa? .

 

Ei mikään. Itsekkin otan (lähes) päivittäin 25 mcg D-vitskua purkista, vaikka asunkin aurinkorannikolla. Sen sijaan jättiannoksille ei ole perusteita - ei ainakaan vielä tällä hetkellä.

 

On kuitenkin syytä tietää, että vain kokeelliset tutkimukset voivat osoittaa syy-seuraussuhteen. Klassisen kokeellisen tutkimuksen asetelma:

 

"Klassisessa koeasetelmassa satunnaisesti valitut tutkimusyksiköt jaetaan satunnaisesti kahteen ryhmään: koeryhmä ja vertailuryhmä. Molemmilta ryhmiltä mitataan riippuvan muuttujan arvot. Tutkimusyksiköiden satunnaisella valinnalla pyritään varmistamaan, että koeryhmä ja kontrolliryhmä olisivat lähtötilanteessa kutakuinkin samanlaiset riippuvan muuttujan ja erilaisten väliin tulevien muuttujien suhteen. Seuraavaksi koeryhmään kohdistetaan käsittely. Vertailuryhmään ei kohdisteta käsittelyä tai kohdistetaan placebo -käsittely. Riippuvan muuttujan arvot mitataan uudelleen molemmilta ryhmiltä. Jos koeryhmässä riippuvan muuttujan arvot poikkeavat vertailuryhmästä, niin eroa voidaan pitää riippumattoman muuttujan vaikutuksena."


DOMINUS NUTRITION OY

www.dominusnutrition.fi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Donan mainitsema tutkimus on korrelatiivinen tutkimus. Kansalaisten on syytä tuntea nämä kaksi täysin erityyppistä tutkimusrintamaa.

 

II Korrelatiivinen tutkimus

Selvitetään vähintään kahden muuttujan välistä yhteyttä

Muuttujien yhteisvaihtelu ei ole osoitus syy-seuraussuhteesta

Korrelaatiolla tarkoitetaan tilastollista yhteyttä

Esiintyvätkö ilmiöt usein samanaikaisesti, mikä on tutkittavien seikkojen eli muuttujien välinen tilastollinen esiintymistiheys

Tiedonhankintakeinoja mm. testit, kyselyt, fysiologiset mittaukset

Pearsonin lineaarisessa korrelaatiokertoimessa ® ääriarvot ovat + 1.00 (täydellinen positiivinen korrelaatio) ja – 1.00 (täydellinen negatiivinen korrelaatio)


DOMINUS NUTRITION OY

www.dominusnutrition.fi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
@Enver oot ollut taas väärässä kokoajan? Miten te nyt saatte myytyä täällä lisäravinteita :Pentti Hilkuri:

En ole väittänyt, että hyödyt on varmasti todistettuja(RCT). Tuossa ei kuitenkaan todistettu hyödyttömyyttä myöskään.

 

Selvä korrelaatio on olemassa kuitenkin vähentyneen kuolleisuuden ja korkeamman D-vitamiinitason kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Enver vasta eilen vai toissapäivänä hehkutti D -vitamiinia. Olikin markkinamiehen puhetta se hehkutus.

 

Häh, missä hehkutin? Ei ole varmaa todistetta hyödystä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Muutama vuosi sitten mittautin d-vitamiini arvoni ja se oli pari pykälää yli puutosrajan - muistaakseni 52. Tuolloi käytin vielä todella paljon maitotuotteita - maitoa ja jugurttia 2 - 3 litraa päivässä ja juustoa ym maitotuotteita. Tuollainen maitotuotteiden käyttöni oli ollut kolmisenkymmentä vuotta. Mittaus tehtiin alkusyksystä ja voisi olettaa että talvella vähäisemmästä auringonvalosta johtuen d-vitamiinitasoni olivat vielä alhaisemmat.

 

Muutin ruokavalioni jättäen pois kaikki maitotuotteet paitsi heran ja otin d-vitamiiniä 50 - 100 mcg päivittäin. Muutaman kuukauden kuluttua ruokavaliomuutoksestani mittautin d-vitamiinitasoni ja ne olivat nousseet suositellulle tasolle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ilmeisesti d-vitamiini ei yksinään olekkaan tehokas suojaamaan verisuonien kalkkeutumiselta ja vahvistamaan luustoa. Mutta käytettynä yhdessä k2 vitamiin kanssa näyttäsi olevan. K2 ajaa kalsiumin oikeaan osoiteeseen.

 

https://academic.oup.com/ndt/article/28/suppl_1/i352/1838602

 

The prospective, randomized study was designed to compare the effect of oral administration of vitamin K2 plus low-dose vitamin D or vitamin D alone on the progression of coronary artery calcification score (CACS) and common carotid intima media thickness (CCA-IMT).

 

Methods: 42 non-dialysis patients with CKD stage 3-5 and CACS≥10 Agatston units were randomized to one of two treatment arms: group K+D received daily 90 μg vitamin K2 plus 10 μg cholecalciferol or 10 μg cholecalciferol (group D); for 270 days. CCA-IMT and CACS were measured at baseline and at the end of treatment. along with serum mineral parameters, lipids, 25-hydroxyvitamin D (25OHD) and calcification modulators: matrix Gla protein (MGP), osteoprotegerin (OPG), fetuin A, osteocalcin (OC) and fibroblast growth factor (FGF-23).

 

Results: A significant increase of CCA-IMT during the intervention period was noticed in both groups (in K+D from 0.95±0.2 at the beginning to 1.01 ± 0.3 mm, p


Shakes are for fakes, eat steaks -Stan Efferding

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Ei K2:lla ole paljonkaan näyttöä verisuonihyödystä, ainakaan tehokkaasta. Tuossakin tutkimuksessa ateroskleroosi eteni joka tapauksessa.

 

Sepelvaltimoissa ainakaan se kalkkeutuminen ei sinällään ole hyvä mittari, koska hyvin pieni osuus plakeista on kalkkia(tyyliin muutama prosentti), ja ne kalkkiset plakit on kaikkein stabiilimpia eli haitattomimpia plakkeja.

 

Ateroskleroosissa LDL-kolesterolin alentaminen on aivan ylivoimaisesti tärkein pointti.

Muokattu: , käyttäjä: Enver

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Enverhän hehkutti jokunen vuosi takaperin, vähän ennen kuin noita myyjiä tuli markettien auloihin, tuota D-bitamiinia ihmeaineena, tehosi joka vaivaan ja joka oli lisäksi liki ilmaista :lol:

 

Kesän aurinko riittää hyvin, kun lisäksi vähän muistaa kalaa syödä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Enverhän hehkutti jokunen vuosi takaperin, vähän ennen kuin noita myyjiä tuli markettien auloihin, tuota D-bitamiinia ihmeaineena, tehosi joka vaivaan ja joka oli lisäksi liki ilmaista :lol:

 

Kesän aurinko riittää hyvin, kun lisäksi vähän muistaa kalaa syödä.

:vastis:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ite otan nykyisin vain n. 30-50 mcg päivässä (kalanmaksäöljystä + monivitamiini-mineraalivalmisteesta). Tuoreet kokeelliset tutkimukset eivät tue jättiannosten käyttöä. Tuohon päälle GENIUS (3 kaps/vrk), OMEGA-III (2 kaps/vrk) ja pitkävaikutteinen C-vitamiini (500 mg kun muistaa ottaa). Kromipikolinaattia ajattelin kokeilla hiilarihimoon annoksella (400 mcg/vrk).


DOMINUS NUTRITION OY

www.dominusnutrition.fi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Koehenkilöiden elimistön lähtövitamiinitaso oli korkeahko.

 

Todella korkea oli. Tuosta tutkimuksesta ei oikeastaan voi tehdä mitään päätelmää sen suhteen, kannattaako suomalaisen ottaa talvella D-vitamiinia. Oma tasoni oli paljon alhaisempi aikanaan talvella ennen D-vitamiinin ottamisen aloittamista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aloituspostin tutkimuksesta huolimatta syön vastedeskin D-vitamiinia 250-500 mikrogrammaa vuorokaudessa.


A small bird will drop frozen dead from a bough

without ever having felt sorry for itself.

I am the master of my fate. I am the captain of my soul.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...

×
×
  • Luo uusi...