Jump to content

Hullu inkkari

Monty Hallin ropleemi

Recommended Posts

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Monty_Hallin_ongelma

Minä olen eri mieltä tuosta. Se on uusi tilanne jossa kaksi vaihtoehtoa joista toinen oikea, toinen väärä. Siis 50% mahkut onnistua sekä epäonnistua.

A small bird will drop frozen dead from a bough

without ever having felt sorry for itself.

I am the master of my fate. I am the captain of my soul.

Jaa viesti

1/3 tai 2/3

Valittuaan oven hän ei vielä avaa sitä. Jäljelle jääneistä kahdesta ovesta avataan toinen, ja sen takana on aina vuohi. Tämän jälkeen kilpailija saa valita, vaihtaako ensin valitsemansa oven toiseen jäljellä olevaan suljettuun oveen, vai pitääkö ensin valitsemansa oven.

Jaa viesti

1/2 koska se on valintatilanne jossa on kaksi vaihtoehtoa ja vain toisella voi voittaa.

Matemaatikot jotka selittää muuta puhuu paskaa. :Friedrich:

Jaa viesti

[TABLE=width: 634]

[TR]

[TD]You Pick[/TD]

[TD=width: 106]Prize Door[/TD]

[TD=width: 106]Monty Opens[/TD]

[TD=width: 106]Don’t Switch[/TD]

[TD=width: 106]Switch[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 106]1[/TD]

[TD=width: 106]2 or 3[/TD]

[TD=width: 106]Win[/TD]

[TD=width: 106]Lose[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 106]2[/TD]

[TD=width: 106]3[/TD]

[/TR]

[TR]

[/TR]

[TR]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 106]1 or 3[/TD]

[/TR]

[TR]

[/TR]

[TR]

[/TR]

[TR]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 106]1 or 2[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 106][/TD]

[TD=width: 106]3 Wins (33%)[/TD]

[TD=width: 106]6 Wins (66%)

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Jaa viesti

Voisi miettiä niin että on aluksi miljoona ovea, yhden takana auto ja muiden vuohi. Sitten avataan satoja tuhansia ovia ja vuohia kunnes on enää 2 ovea jäljellä. Mutta valitsemaasi ovea ei avattaisi. Vaihtaisitko sitten ovea?

Jaa viesti

Ensin luulin, että ymmärrän tämän kun on tuo 3. ovi mutta sitten tuli oikosulku ja en ymmärräkään :vastis:

Mitä merkitystä tuolla yhdellä avattavalla vuohi-ovella on todennäkäisyyteen kun ovia on aina se 2 ja kaiken järjen mukaan 50/50 mahdollisuus. Sama kun heittää 99 kertaa klaavan kolikolla niin 50% on edelleen kruunan mahdollisuus vaihtoi tai ei sitä valintaa.

Jaa viesti

3 Wins (33%) 6 Wins (66%)

Noissa tapauksissa Monty avaa aina väärän oven, joten jäljelle jäävästä kahdesta vaihtoehdosta - joiden kesken minulla on valintatilanne - minulla voi tai ei voi olla oikea ovi. siis 50% mahdollisuus onnistua.

Ulrta ovia on kolme.

Ei ole vaan ovia on kaksi. Kolmas ovi on poissa laskuista siinä vaiheessa kun se on avattu.

Muokattu: , käyttäjä: Hullu inkkari

Jaa viesti

Ensimmäisessä valintatilanteessa ovia on kolme siis 1/3 mahkut. Toisessa valintatilanteessa ovia on kaksi siis 1/2 mahkut.

Miljoonasta ovesta valitessa on 1/1milj. mahkut ja jos sieltä poistetaan varmasti paskat ovet niin että jää yksi oikea ja yksi väärä ja sen jälkeen pistetään valitsemaan niiden kesken niin kyseisessä tilanteessa on 1/2 mahkut.

Ei voida väittää että minulla olisi ko. tilanteessa toiset mahkut kuin sellaisella joka vasta saapuu paikalle siinä vaiheessa kun pitää tehdä valinta kahden välillä joista vain toinen on oikea.

Jaa viesti

Ei Dedu mitään tuon suuntaista osoittanut vaan korkeintaan sen että Monty avaa aina oven jonka takana on varmasti aina vuohi eikä auto.

Tämän seurauksena todennäköisyys että jomman kumman yhä suljetun oven takana on auto nousee 50 prosenttiin samoin kuin että sen takana on vuohi.

Jaa viesti

Ei Dedu mitään tuon suuntaista osoittanut vaan korkeintaan sen että Monty avaa aina oven jonka takana on varmasti aina vuohi eikä auto.

Tämän seurauksena todennäköisyys että jomman kumman yhä suljetun oven takana on auto nousee 50 prosenttiin samoin kuin että sen takana on vuohi.

No tuo on osa sitä peliä, että se avaa aina sen oven, missä vuohi.

Jaa viesti

Niin on osa sitä peliä ja siinä peli muuttaa todennäköisyydet 1/2 eli 50% per vaihtoehto.

Jaa viesti

Kyllä täytyy sanoa että ei älyä. Ei vain käsitä miten tuo yksi varma vuohi nyt muuttaa mitään.

Olisiko sillä sitten vastaavaa merkitystä jos ovia olisi vaikkapa 5. 3 avattaisiin ja olisivat aina vuohia? Loppupeleissä sitten se sama 2 ovea ja sama systeemi vaihdon kanssa.

Jaa viesti

Kyllä täytyy sanoa että ei älyä. Ei vain käsitä miten tuo yksi varma vuohi nyt muuttaa mitään.

Olisiko sillä sitten vastaavaa merkitystä jos ovia olisi vaikkapa 5. 3 avattaisiin ja olisivat aina vuohia? Loppupeleissä sitten se sama 2 ovea ja sama systeemi vaihdon kanssa.

Tuossa Dedu pisti eri vaihtoehtoina, miksi todennäköisyys on parempi vaihtamalla.

http://www.muskleforum.com/showthread.php?17523-Monty-Hallin-ropleemi&p=525841&viewfull=1#post525841

Jaa viesti

Tuossa Dedu pisti eri vaihtoehtoina, miksi todennäköisyys on parempi vaihtamalla.

http://www.muskleforum.com/showthread.php?17523-Monty-Hallin-ropleemi&p=525841&viewfull=1#post525841

Ja minä pistän tähän miksi tuo Dedun pistäminen ei paljoa hetkauta tosielämässä:

Random Tyyppi tulee tilanteeseen siinä vaiheessa kun Monty on avannut vuohioven, joten jäljellä on kaksi ovea, toisen takana auto ja toisen vuohi. Myös minä olen tässä vaiheessa siis tehnyt ensimmäisen valintani alkutilanteessa jossa oli kolme ovea valittavana. Tyypillä on 50% todennäköisyys onnistua koska hänellä on edessä 2 ovea joista toinen on oikea ja toinen väärä. Minulla taas on muka suurempi mahdollisuus onnistua jos vaihdan oven. Oletetaan että Random Tyyppi valitsee saman oven kuin minä ensimmäisellä valinnallani. Siinä vaiheessa vaihdankin oven! Eikö Random Tyypillä siis olekaan enää 50% mahdollisuudet onnistua? Onko hänellä suuremmat mahdollisuudet onnistua jos hän viime hetkellä vaihtaakin ovea itsestään nähden Random Tyypin valinnanvaihdon perusteella tilanteessa jossa hänellä on 50% mahkut onnistua? Miten tuo muka on mahdollista?

Ei mitenkään.

Muokattu: , käyttäjä: Hullu inkkari

Jaa viesti

1/2 koska se on valintatilanne jossa on kaksi vaihtoehtoa ja vain toisella voi voittaa.

Matemaatikot jotka selittää muuta puhuu paskaa. :Friedrich:

Ei ole, koska valintatilanne riippuu ensimmäisestä valinnasta.

Jaa viesti

Ei ole, koska valintatilanne riippuu ensimmäisestä valinnasta.

Ei riipu, vaan kyseessä on uusi valintatilanne jossa on kaksi vaihtoehtoa ja vain toisella voi voittaa.

Ja 1/2 elikkäst 50% mahkut on sellaisessa tilanteessa.

Jaa viesti

Random Tyyppi tulee tilanteeseen siinä vaiheessa kun Monty on avannut vuohioven, joten jäljellä on kaksi ovea, toisen takana auto ja toisen vuohi. Myös minä olen tässä vaiheessa siis tehnyt ensimmäisen valintani alkutilanteessa jossa oli kolme ovea valittavana. Tyypillä on 50% todennäköisyys onnistua koska hänellä on edessä 2 ovea joista toinen on oikea ja toinen väärä. Minulla taas on muka suurempi mahdollisuus onnistua jos vaihdan oven. Oletetaan että Random Tyyppi valitsee saman oven kuin minä ensimmäisellä valinnallani. Siinä vaiheessa vaihdankin oven! Eikö Random Tyypillä siis olekaan enää 50% mahdollisuudet onnistua? Onko hänellä suuremmat mahdollisuudet onnistua jos hän viime hetkellä vaihtaakin ovea itsestään nähden Random Tyypin valinnanvaihdon perusteella tilanteessa jossa hänellä on 50% mahkut onnistua? Miten tuo sitten muka on mahdollista?

Unohdat, että sinulle on kerrottu pelin säännöt, joissa paljastettu ovi riippuu ensimmäisestä valinnasta.

Jaa viesti

En unohda vaan sanon just niinku se asia on että on kaksi ovea joista toinen on oikea niin on 50% mahdollisuudet onnistua! :haba::curs:

Jaa viesti