Jump to content

Recommended Posts

Itsellä kipua niskassa joka tuntuu päätä toiselle puolelle kääntäessä. Tuntuu että pään liikerata on jotenkin rajoittunut. Liekö sitten syynä vääränlainen treeni tai huonot työasennot, mene ja tiedä. Aion maanantaina varata ajan OMT-fysioterapeutille, kun ei kestä tätä jumia ja kipua. Itsellä oli fasettilukko niskassa ekan kerran vuonna 2002, silloin vaiva hoidettiin OMT-fysioterapiassa nikamamanipulaatiolla. Oireet tällä hetkellä viittaa samaan vaivaan kuin silloin ensimmäisellä kerrallakin.

Onko muita jolla samankaltaisia ongelmia ollut? Jos on, niin miten olette hoitaneet kuntoon?

Ja hei, pidetään tää ketju asiallisena sitten, ok?

Jaa viesti

Guest AK

Minulla oli fasettilukko kerran vuonna 2006. Vaiva hoidettiiin OMT-fysioterapiassa nikamamanipulaatiolla. Sen jälkeen ei ole ollut.

Jaa viesti

Joskus ollut yli kuukaudenkin niska kipeä ja muuten sitten lyhyemmissä pätkissä. Tiedä sitten onko mikään fasettilukko ollut. Toiselle puolelle pää kallistunut täysin normaalisti ja toiselle ei juuri ollenkaan. Esimerkiksi autolla ajaminen silloin todella ärsyttävää. Syynä tähän varmaankin istumatyö. Kipu ja liikerajoitukset lähteneet ajan myötä kun kovasti venyttänyt jumissa olevaa puolta ja sen jälkeen venytellyt myös ennaltaehkäisevästi. Pitänyt myös huolta, että hartiat ja lapojen väli ei menisi enää pahemmin jumiin pyörittämällä käsiä ja tekemällä eri suunnista venytyksiä yläselälle. Netti täynnä hyviä venytysohjeita.

Kai joku guru niksauttaa kerrallakin liikeradat takaisin. En tiedä mistään niskamanipulaatioista.

Jaa viesti

Mulla ollu niskan kanssa ongelmia kymmenisen vuotta. Ilmeisesti lähtöisin rintalihasten jumista, olkapäät vetäytyneet liian eteen ja niskaranka suoristunut liikaa. Seurauksena niskakipua, asentohuimausta ja muuta mukavaa. Fysiatri veti teipillä olkapäät taakse ja teki venyttelyohjelman, sillä pääsi taas ihan siedettävään olotilaan. Uudenveroista ei niskasta tullu, mut ei tää nyt enää rajoita tekemisiä.

Lennokkiliimamäen miehiä

Jaa viesti

Mulla on tullu monesti fasettilukkoja selkään. Ekalla kerralla fysioterapeutti paukutti ne kaikki auki hoitopöydällä jotenkin näin, mahalleen makuulle, hengitettiin voimakkaasti sisään ja puhallettiin hitaasti ulos jolloin fysioterapeutti liikutti käsiään selkärangan suuntaisesti ja kuului kova pauke. Ajan työkseni trukkia mikä herkistää noille faseteille selkärangan jatkuvan tärinän vuoksi. Opin avaamaan myöhemmin fasettilukot kiertämällä vartaloa kovasti toiseen suuntaan. Tosi ärsyttävä tunne kun tulee noita lukkoja. Lukkojen muodostuminen vähentyi merkittävästi kun aloitin voimatreenit. Nyt ei ole pitkään aikaan tullut niitä (puoleen vuoteen). Joskus sain fasetit auki ihan roikkumalla tangosta ja hytkyttämällä itseä samalla :D. Jokainen keksii keinonsa. Pääasia että pauke kuuluu.

Jaa viesti

Guest Vierailija
Jokainen keksii keinonsa. Pääasia että pauke kuuluu.

Itseasiassa se pauke ei ole se manipuloinnin juttu. Se kyllä on merkki siitä että nikama on liikkunut, kun kaasua pääsee purkautumaan, mutta se nikaman liikautus voi tapahtua ilman paukettakin. Eli pääasia on se että rankaa manipuloidaan jotenkin.

Itse olen itseäni paukutellut lähes joka paikasta viimeiset 20 -vuotta, mutta silti osteopaatti joutuu ukon pistämään kuosiin pari kertaa vuodessa. Ne itse tehdyt pikkupaukutukset kun eivät kunnolla teetä manipulointia sinne nikamaan vaikka paukahtaakin.

Otetaan esimerkiksi sormien naksuttelu..meinaatko että se "pistää nikamat paikalleen" joka kerta :D

Jaa viesti

Aiemmin kävin juuri OMT-klinikalla ja myöhemmin naprapaatilla noita aukomassa. Nyt useamman vuoden olen vaan rusauttanut koko rintarangan jännittämällä selkälihaksia kunnolla eikä ole ollut muistoakaan ongelmista.

Jaa viesti

Aiemmin kävin juuri OMT-klinikalla ja myöhemmin naprapaatilla noita aukomassa. Nyt useamman vuoden olen vaan rusauttanut koko rintarangan jännittämällä selkälihaksia kunnolla eikä ole ollut muistoakaan ongelmista.

Mäkin osaan tän nykyään. Ei oo enää tullu selkään fasettilukkoja ainakaan semmoisia merkittävästi haittaavia kun osaan kiertää selän luklt auki ja tietyllä tekniikalla ja pienellä kierrolla saan nuo rintarangan lukot myös aukeemaa paukkeella. Ääni ku kuuluu niin tulee hyvä mieli ja ei sitä uudestaan saa kuulumaan pitkään aikaan että kyllä se helpottaa ki sit pidemmäksi aikaa. Ainaki pari päivää.

Jaa viesti

Ihan normaalia väliaikaisia vaivoja noi. Yleensä paranee levossa ja 3-4 päivää buranaa 3-4x päivässä. Jos oikein häijy niin viikon kuuri ja lepo +venyttelyjä kun pikkuhiljaa kun kärsii.

Pitäis treenata penkin ohella sitä yläselkää. Kulmasoutuu, ylätaljaa tai leukoja (jos niitä saa tehtyä) Välillä jäkittää silti.

On itelläkin monta kertaa ollut että niska jyystää kiini toisipuolisesti. Tähän mennessä ei ole tarvinnut venyttelyjä ja buranaa suurempia toimenpiteitä. Yksi hyvä vinkki. Roiku tangossa aina treenin loppuun sellainen 20-30 sekuntia. Siinä saattaa vähän tähet vilistä silmissä kun kunnon jumissa on. Mutta kummasti se auttaa.

Jos vedät maastavetoja ristiotteella niin se vetää ärhäkkäästi juurikin tuota yhtäpuolta paska jäkkiin. Sen aikaa kannattaa välttää ristiotteella vetämistä.

Jaa viesti

Minulla viinakuuri edelleen päällänsä. Fasettilukot kaikki auki.

Se on hyvä huolehtia siitä, että promillemäärät ovat pysyvästi tarpeeksi korkeat eli tapauksesta riippuen 2,5 - 4,0, jotta keho on kaiken aikaa täysin relaksoituneessa tilassa, niin välttää pysyvästi myös fasettilukot.

Jaa viesti