Jump to content

insane626

300kg:n maven haihattelua

Recommended Posts

Aloitin punttisalilla käynnin 32-vuotiaana 2015 keväällä voimanostoliikkeitä tekemällä. Lähtötaso maastavedossa kapealta oli 150kg. Mitat 180cm ja 74kg. 2015 jouluun mennessä vedin maasta 210kg mutta paino nousi 93kiloon. Keväällä 2016 kiristelin kehonpainoksi 83kg ja vedin maasta 220kg.

Tämän jälkeen alkoi treenissä raskaampi kausi kun ei tullut tulosta enää tuosta noin vain. Kävin kuitenkin aktiivisesti treenaamassa 3 kertaa vkossa ja sain seuraavan kehitysharppauksen tänä keväänä jolloin vedin peräkkäisinä viikkoina ensin 222,5 ja seuraavalla viikolla tiukan 230 samaan painoluokkaaan 83kg. Sen jälkeen tuntui treeni raskaalta muutamia viikkoja ja nyt kesä-heinäkuun vaihteessa piti yrittää ohjelman puolesta 240kg mutta viime viikkoon mennessä kunto laski niin huonoksi ettei 207 noussut edes maasta.

Eilen päätin lopettaa hetkeksi maksimitreenit ja otin kaksinkertaisella kehonpainolla 170kg 16 toistoa lattiapysäytyksellä ja siihen jäi vielä useamman toiston vara. Eli tuo on tähän mennessä mun kovin mavesarja niin sillähän pitäisi hätyytellä jo 240 romuja. Olen treenannu joka viikko kerran kovan maastavedon ja eri päivänä kovan kyykyn. Onko normaalia, että kroppa menee tukkoon noin vähäisestä treenimäärästä kun arvelen että pitäisi tehdä hetken aikaa kova mave vain joka toinen viikko? Vai onko mulla vain paska kunto? 😁 Voisin laittaa videon nostosta mutta miten se onnistuu tänne?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Voisin laittaa videon nostosta mutta miten se onnistuu tänne?

 

Se pitää ensin laittaa tubeen, minkä jälkeen sen voi upottaa ketjuun painamalla tuota videofilmi-ikonia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Jormatar

Kerran viikkoon voi ottaa kovan maven toki yksilökohtaisia eroja on. Jos tarkoituksena on hätyytellä enkka rautoja, kannattaa lopettaa nuo pitkät sarjat niillä todellakin saat kropan tukkoon ja ei ne edesauta maksiminostoja. Pikemminkin kannattaisi kokeilla nopeusvoima ja maksimivoimaan tähtäävät treenit ja niin, ettet vedä sarjoja aina loppuun vaan useampi kovempi sarja maksimipäivänä ja nopeusvoimapäivänä voisi käyttää esim. vetokumeja / ketjuja tangon lisäksi vastuksena.

 

Apuliikkeinä kannattaa kokeilla selkäpenkkiä lisäpainoilla (kunnon romuilla esim. levytangon kanssa) ja GHR. Vatsoja myös lisäpainoilla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia kummallekin vastaajalle. Täytyypä laittaa tubeen se. Joo siis oon tehny pari vuotta käytännössä joka viikko pääosin kutosia mutta parin kk välein otan muutaman viikon 5-2 toistolla enkkoihin tähtäävänä treeninä. Vatsoja teen joka viikko lisäpainoilla, rutistuksia ja toisinaan selälteen penkillä jalat penkiltä yli ja jalkojen päällä lisäpaino. En tiedä liikkeen nimeä. Otin nyt vain erikoistreeninä tuon pidemmän sarjan, jotta näen kehon reaktion siihen. Mulla toimii jostain syystä yks erittäin kova sarja treenissä parhaiten minkä jälkeen ei jää energiaa nostaa enää. Eli voin saada yhteen sarjaan niin paljon irti ettei seuraavaa sarjaa tarvi miettiäkään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kova sarja, voimaa on! Kannattaa varoo tota repäisyä lattiasta, ei tee hyvää nikamille ja välilevyille.


Shakes are for fakes, eat steaks -Stan Efferding

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samanlaisia haihatteluja itselläkin. Sain hiluttua vedon johonkin 220-230 luokkaan vaan vetämällä kerran viikkoon kovaa. Sitten aloin kyykkäämään kolmesti viikossa, enkä vetänyt kuin ehkä kerran kuussa. Veto nousi kyykyn mukana varsin hyvin, 275 kovin noteeraus. Tuohon se kehitys kyllä sitten tyssäsikin.

 

Millaiset raudat aloittajalla kyykyssä liikkuvat? Siihen kyllä suosittelisin panostamaan, jos et ihan kapealla kyykkää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Jormatar
Samanlaisia haihatteluja itselläkin. Sain hiluttua vedon johonkin 220-230 luokkaan vaan vetämällä kerran viikkoon kovaa. Sitten aloin kyykkäämään kolmesti viikossa, enkä vetänyt kuin ehkä kerran kuussa. Veto nousi kyykyn mukana varsin hyvin, 275 kovin noteeraus. Tuohon se kehitys kyllä sitten tyssäsikin.

 

Millaiset raudat aloittajalla kyykyssä liikkuvat? Siihen kyllä suosittelisin panostamaan, jos et ihan kapealla kyykkää.

 

Vedätkö kapealla / leveällä? Aika ratkaisevassa roolissa tekniikka onko kyykystä apuliikeeksi. Aika yksilökohtaista toki, mutta monilla veto paranee vain vetämällä, poikeuksia toki on!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Vedätkö kapealla / leveällä? Aika ratkaisevassa roolissa tekniikka onko kyykystä apuliikeeksi. Aika yksilökohtaista toki, mutta monilla veto paranee vain vetämällä, poikeuksia toki on!

 

Kapealla vedän. Itsehän en näistä mitään tiedä, isot pojat vaan suosittelivat ja toimi kohdallani.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Jormatar
Kapealla vedän. Itsehän en näistä mitään tiedä, isot pojat vaan suosittelivat ja toimi kohdallani.

 

Jep, pääasia et toimii. Jos en nyt ihan väärässä ole niin muistaakseni esimerkkinä. Turtiaisella on niin, että kun vetää kapealla niin vaatii kovan mave treenin per vk, kun kyykkää leveällä, näin esimerkkinä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Jep, pääasia et toimii. Jos en nyt ihan väärässä ole niin muistaakseni esimerkkinä. Turtiaisella on niin, että kun vetää kapealla niin vaatii kovan mave treenin per vk, kun kyykkää leveällä, näin esimerkkinä.

 

Omalla kohdalla ongelmaksi on osoittautunut, että kyykyn kehittyminen vaatii ainakin kaksi treeniä. Kova veto tuohon kylkeen alkaa jo olemaan aika paha rasti. Jos siis molempiin meinaa tasavertaisesti panostaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Millaiset raudat aloittajalla kyykyssä liikkuvat? Siihen kyllä suosittelisin panostamaan, jos et ihan kapealla kyykkää.

Kyykyssä oon ottanu 170 ja viime viikolla kovin setti oli 3x6x130 ja neljäs setti oli 10x130. 180 en oo saanu ylös mutta nousi kuolleeseen kohtaan. Tuo oli hyvä vahvistus ajatukselle harventaa mavetreeniä ja lisätä kyykkytreeniä ku muillakin toiminut. Kiitos . Se on tuo kova mave vaa nii kuluttava ja energiaa vievä vielä ku 3-vuorotyötä puskee ja muut hommat päälle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tässä oli keväältä tän hetken ennätysveto 230kg 83kg:n kehon painolla eli 2,77 kertaa oma paino. Eka tavoite olis saada 3x oma paino vedettyä eli 249kg. Sen jälkeen pitää alkaa treenaamaan että pääsee tuohon 300. Vahvat pojat kuulemma vetää 4x oman painonsa ja tuohan jää siitäkin vielä jälkeen. Tää oli rankka veto kyllä mutta lukitus onnistui. Ilmeet sen mukaiset .

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuten tuossa Dona sanoi, varo oikeasti tuota kiskaisua ala-asennosta. Jos lasket tangon hallitummin ja keskeytät laskun heti kun tanko lepää maassa päästämättä löysiä pois, on sieltä yleensä paljon helpompi myös lähteä taas vetämään. 16x170 on pirun kova sarja, mutta pitkien sarjojen perusteella ei kannata lähteä maksimia laskemaan, koska se ei pidä lähes ikinä paikkaansa. Monella on joko absoluuttinen voima tai toistokapasiteetti kovempi, joka vääristää laskettua maksimia paljon. Itse esim. 18x125 kyykyn perusteella olisi pitänyt kyykätä n. 200kg mutta todellisuudessa maksimi oli 150-160kg luokkaa :lol: Tuo ykkönen oli hemmetin hyvännäköinen grinderi irrotusta lukuunottamatta. Harvemmin pysyy paketti noin hyvin kasassa noin vaikeassa nostossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista. Mä kiinnitän nyt vähän enemmän huomiota alkurykäisyyn. Saan sillä kehon voimantuoton heräämään aina vähän niinku väkisin ja tuo mun selkä on ollut tähän asti hyvä kun ei oo tiedossa aiheutuneita vammoja. Sen mäkin oon huomannut, että pitkät sarjat ei välttämättä kerro ykköskunnosta mitään, mutta huomasin nyt että pari pitkää sarjaa on vähän palauttanut selkää noiden lyhyiden sarjojen jäljiltä.

Tein eilen kovana mavepäivänä zercher-kyykkyjä maasta ja sen jälkeen harjoittelin sumovetoa. On kyllä uskomattoman venyttävä liike jälkimmäinen nivusille! Täytyy muutama kuukausi tehdä sitä ohella ja jossain vaiheessa katsoa vähän maksimeitakin pääsenkö lähellekään kapean vedon nykyistä 230 tulosta vai lähetyttäiskö vaikka ekaa tavoitetta 3x oma paino eli tuonne 250 huitteille. No spekulaatiota tämä ja en halua asettaa mielelle rajoittavaa tavoitetta kun onhan toi aika läppä että joskus ite vetäisin sen 300 :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Jormatar

Aseta välitavoitteita ja sen pohjalta suunnittelet treenejä. Voimatreeneissä vaikuttaa todella paljon korvien väli ja henkinen kantti ja sekä, että uskooko pystyvänsä tekemään uusia enkkoja. Mielikuvaharjoittelulla on iso merkitys myös pitkässä juoksussa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sailorilta hyvä tuo välitavoite. Kannattaa myös tehdä niin, että jätät ykköset kokonaan pois ja keskityt lyhyiden ja pidempien sarjapainojen kehittämiseen. Ennen tuota päätavoitetta et tee yhtään mitään sillä tiedolla paljonko maksimi on.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei pysty 17 toiston sarjoilla sanoo maximista mitään. Joskus treenasin pumpaten ja sarja enkka oli 160kg x8 ja ykkönen vaivaiset 185kg. Mutta nyt on irrotus kyky parempi 200kg x5, 210kg x3 ja 220kg x2 ja 240kg x1 ja sarjat on remmeillä tehty ja ykkönen ilman. Tosin noissa sarjoissa on ollut pohjalla aina joku kovempi sarja.

 

Kannattaa vaan suosia tehokkaita nostoja jos maximi voimaa haluat kehittää. Tuolaiset +10 sarjat ei oikein toimi kovin hyvin jos tavoite on nostaa mahdollisimman paljon. Nopeutta nostoihin ja sarjat kannattaa pitää vaan sielä 2-6 toiston paikkeilla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo mä jätän tuon ykköstestauksen pois nyt ennenkuin menee se 3x oma paino. Se on varmasti hyvä homma ni jää kuormittava kehittämätön nosto tekemättä kun ykköset itsessäänhän ei kehitä. Ja kossille vastauksena että tein siks tuon pidemmän sarjan että saan voittajafiiliksen taas vetoon ja saan palautettua alaselkää. Mulla rassata lyhyet sarjat enempi alaselkää ku nuo pidemmät ilmeisesti. Katselin just että sehän olis IPF: n Suomen ennätys 83 ku nostaisi 303kg+. Eli kevyt tavoite tuo.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla noi pitkät sarjat vetää enempi tukkoon selkää kun lyhyet. Ite suosin eniten 2 & 3 sarjoja. Mulla hävii irrotuskyky pitkistä sarjoista. Tietty apuliikkeenä, kuten romanialaisella vedolla ja suorinjaloin vedoilla suosin 6-8 toiston sarjoja. Aikoinaan tein pitkiä sarjoja enempi, mutta maksimi tulos ei nossut kun nostoissa ei ollut nopeutta.

 

Siinä olen samaa mieltä että enkkojen tekeminen ja 100% maksimi ykköset ei ole kropalle mitään terveys hommaa. Mutta eipä niitä ihan joka kuukaus viitsi edes koittaa. Mutta nopeat ykköset on minusta kyllä ihan kehittäviä. Ja jos mä muistan niin sulla on irrotuksessa vähän ongelmaa, niin sun pitäis hakee juurikin sitä irtiottoa nostoista. Oma ongelma on taas tuola polvien yllä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsekin olen suunnitellut 300 kiloa jonakin päivänä nostavani. Tähän asti on 240 noussut ylös asti nätisti ja 250 jäi polviin. Hassusti joka toinen kerta ongelma lähtö ja toinen kerta polvet.

 

Remmeihin tai vyöhön tms apulaitteisiin en ole vielä kertaakaan koskenut kun ei isompia rautoja ole ollut liikkeellä. Tiedä oisiko niistä sitten hyötyä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mielikuvaharjoittelulla on iso merkitys myös pitkässä juoksussa.

Huomasin yöllä näkeväni unta 240 kilon nostamisesta. Se nousi aivan köykäisesti ja jäi vielä parin toiston vara siihen. Toivottavasti oli enneuni :D. Tulee mietittyä enkkanoston suorittamista yleensä hetki ennen siihen ryhtymistä ettei tule tehtyä lapsusta noston aikana. Saattaa olla auttanut kehitykseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Itsekin olen suunnitellut 300 kiloa jonakin päivänä nostavani.

Hyvä suunnitelma :). Remmejä en itsekään käytä, koska vähentää puristusvoiman kehittymistä kun ei ole bodaustreenistä kyse mutta vyötä olen pitänyt kovemmissa sarjoissa "henkivakuutuksena", jotta riskit vähän pienenee. Ilmeisesti maksimiraudan määrään vyö ei ihan älyttömästi vaikuta, mutta treenin turvallisuuteen vaikuttaa varsinkin vähän väsyneempänä. Toki siihen ei pidä turvautua liikaa vaan vartalon jännitys on pidettävä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...

×
×
  • Luo uusi...