Jump to content

Titaani

Geenien vaikutus kehittymiseen

Recommended Posts

Jos kaverit on samassa kunnossa ulkonäöllisesti, ni lihasta on pituuden kolmannessa potenssissa = voima kasvaa neliössä -> 10% lisää pituutta = 21% lisää voimaa ja yli 30% lisää kehonmassaa (että on samassa kunnosssa kun tumppi) ja yleensä sillä pitkällä jäbällä on paremmat geenit ku tumpilla, ei ois muuten kasvanut niin pitkäksi.

Kun minä vertailen lyhyempää ja pidempää raajaa, vertailen samanpainoisia kavereita.

Tottakai, jos lyhytraajainen painaa 85 kg ja vastaavalla kropan muodolla pitkä jätkä painaa 115 kg, niin tilanne on Blasterin kuvaama usein.

Mutta ei nuo ole vertailukelpoisia kavereita.

Vatasen massoihin.

Jaa viesti

www piste voimaharjoittelu piste fi

Ensimmäinen yleinen nostajia erottava tekijä on pituus. Pituus korreloi jo suoraan esim. maastanostoon nostopituuden muodossa.

Toinen yleisesti mainittu muuttuja on paino. Painoa useassa tapauksessa pidetään mittapuuna/luokituksena, jokaon yllättävän usein ehkä väärä tapa. Oikea tapa olisi luoda tuo mittapuu pituuden ja painon korrelaatiosta. Paino yksinään on hyvä tapa luokitella kilpailijoita, sillä painolla on jonkinlainen suora yhteys usein tulokseen.

Kolmas on mittasuhteet, mittasuhteiden myötä mukaan tulee välitykset.Toki sama asia tuli jo mainittua tavallaan aiemmin kun puhuttiin pituuden merkityksestä maastanostossa. Mittasuhteet ja välitykset eivät vain aina ole suoraan sidoksissa pituuteen tai esim. nostomatkaan.

Jokainen nostaa omien mittasuhteittensa mukaan

Tarkoittaa siis sitä, että huonot mittasuhteet omaava ei voi nostaa täysin samanlailla kuin hyvät mittasuhteet omaava. On siis väärin opetella, matkia, jne. hyvien mittasuhteiden omaavalta nostotapaa ja odottaa syntyvän täysin samoja tuloksia.

http://www.voimaharjoittelu.fi/artikkelit/mittasuhteet-ja-valitykset-voimanostossa

Mun örinät tuossa aiemmin liittyivät TARKEMMIN SANOTTUNA noihin mittasuhteisiin.

Kaksi yhtä pitkää ukkoa, jos toisella kädet selkeän pidemmät, lyhytkätisellä paremmat lähtökohdat penkkiin.

Kun vaikka vielä sanotaan, että ovat samanpainoisia.

Muokattu: , käyttäjä: Titaani

Vatasen massoihin.

Jaa viesti

Kun minä vertailen lyhyempää ja pidempää raajaa, vertailen samanpainoisia kavereita.

Tottakai, jos lyhytraajainen painaa 85 kg ja vastaavalla kropan muodolla pitkä jätkä painaa 115 kg, niin tilanne on Blasterin kuvaama usein.

Mutta ei nuo ole vertailukelpoisia kavereita.

Niin sä vertaat sun eduksi, mutta et todellista tilannetta - olen varma, että jos olisin kasvanut sun mittoihin, ni nostaisin reippaasti enempi kaikissa nostoissa ja painaisin 120-150kg riippuen mitä olen hakemassa, kireyttä vai massaa.

Mun paskoilla (keskinkertaisilla) geeneillä ja tällä luustonrakenteella/koolla uskon, että hyvällä tuurilla (ei loukkaantumisia tai liikaa stressiä/kiireitä) pääsen vielä 300kg maveen ja 200kg penaan. 190cm miehelle nuo olisi melko pieniä lukuja.

Jaa viesti

Njaa. Voimanostopuolelta luin, että kilo lisää lihasta kroppaan tuo noin 2 kiloa lisää penkkiin.

Nostin 140 ja kunto oli 145 110 kg painossa, ja mä en ole mikään hyvin harjoitellut nostaja.

Olin 49.5 vuotias kun aloitin suunnitelmallisen treenin ja sitä suunnitelmallista treeniä on kestänyt vuoden ja 3 kuukautta, jonka aikana 4 kk taukoja.

Eli alle vuoden treenannut edes melkein kunnolla.

Jos mä saan lihaa lisää tuon sun mainitseman haarukan verran 120-150 kg omapaino, niin tuon voimanostokaavan (kilo lihaa on 2 kiloa penkissä) mukaan nostaisin 165 - 225 kiloa penkistä.

Sun tavoitteet ovat olleet aina aika överit, lähtien puolessa vuodessa hauis 50 cm kokoon, niinkuin eräässä ketjussa kerroit.

Nuo 300 ja 200 kiloa ovat mahdollisia, mutta vaatii sinultakin sen, että vedät urakalla horkkaa ja sen, ettei sulle tule noita parin kuukauden repsahduksia treeniin mitä tänä keväänäkin on ollut.

Vatasen massoihin.

Jaa viesti

Lihasmassa on eri kuin kropan paino tai niiden lisäykset.

Älä huolehdi mun tavoitteista, et kuitenkaan syö tai käy salilla mun puolesta - se on mun asia mihin uskon.

Nyt selvisi se piilovittuilun kohde sun viestissä pari päivää sitten: Haba 50cm.

Noteeraan asian...

Jaa viesti

Älä huolehdi mun tavoitteista, et kuitenkaan syö tai käy salilla mun puolesta - se on mun asia mihin uskon.

Sälli itse postaa tavoitteitaan lainaten mun viestiin, ja sitten selittää, että älä huolehdi mun tavoitteista. :facepalm:

Vatasen massoihin.

Jaa viesti

MAVE

Todella kovia maastanostajia tarkastellessa on heitä yhdistänyt usein (ei aina) edulliset mittasuhteet. Parhaimmillaan noston aloitushetkellä heillä on selkä melkein pystyssä, lantio näin ollen lähellä nostolinjaa ja jaloilla on saavutettu pieni koukistus. Käytännössä nosto heillä tapahtuu siten että jalat suoristetaan (rauta irroitetaan maasta) ja suhteellisen suoran selän ansiosta vedon loppu saadaan aikaiseksi nojaamalla taakse, eli vipuamalla rauta ylös lantion ympäri. Nostaja jolla on raajat on suhteessa lyhyet keskikroppaan nähden..ja vielä pituuttakin löytyy jonkin verran, ei koskaan pääse samaan nostotekniseen tilanteeseen kuin aiemmin kuvattu nostaja pääsee. Tai korjataan sen verran että sitten se on mahdollista kun pidempi ja/tai huonommat mittasuhteet omaava nostaja saa suorittaa samana suorituksen siten että painot ovat korokkeilla.

Mitä pystymmässä selkä on ja mitä lähempänä lantio on nostolinjaa, sen edullisempi on välityssuhde nostaa kuorma maasta.

PENA

Kun maastanostossa oli nostomatkaan määräävä tekijä etäisyys tankoon maasta, on penkkipunnerruksessa tangon merkit. Mitä leveämmältä omaan sylimittaansa nähden saa oteen tangosta, sen lyhyempi on nosto matka. Toki nostomatkaan vaikuttaa muiden lajien tavoin monen pienet asiat, mutta nyt kyse on siis luontaisista lahjoista.

Oteleveyden kannalta siis mahdollisimman pieni sylimitta luo parhaan potentiaalin nostaa lyhyt nostomatka, ottamatta ollenkaan kantaa nostajan koko pituuteen.

Paras mittasuhteisiin ja välityksiin liittyvä tekijä penkkipunnerruksessa on pituus. Yksinkertaisesti lyhyempi nostaja saavuttaa maastanoston lisäksi myös penkkipunnerruksessa etua lyhyen nostomatkan vuoksi. Maastanoston tavoin tämä on todistettavissa tilastojen kautta, mitä alemmaksi painoluokissa mennään, sen paremmaksi paino/kuorma -suhde muuttuu.

KYYKKY

Jalkakyykyssä ei ole suoranaisesti minkäänlaista kiinteää mittaa/määritystä, josta jollakin pituudella tai mittasuhteella saisi suurempaa hyötyä. Voi siis todetä että jalkakyykky on tietyllä tavoin ainoa todellisesti tasa-arvoinen voimaostolaji.

Ainoastaan pitkäkroppasen haitta ja heikkous syntyy siitä että kuorman painopiste tulee lyhyemmän keskikropan omaavaan nähden pidemmän vipuvarren päähän ja tämä luo haavoittuvamman kohdan keskikropan "kestolle" nostossa.

Vatasen massoihin.

Jaa viesti

en vaan jaksa tota sun jatkuvaa veetuilua- tavoite , 300kg mave on just silleen mitoitettu, että sen joutuu ottamaan tosissaan. joku 280 ei riitä mulle että viittis nähdä vaivan ja ottaa riskit , jos tulee vähempi ni sekin ok. mut ei o tapana luovuttaa henkisesti jo tavoitteen asettelussa.

50cm haba ei o vaikea , syöminen on maailman helpoin homma, vaatteet pikkasen kustantaa ja jää heti isoki ku dietille rupee

Jaa viesti

siinä tarpeeksi mulle kun rinta repes ja viimeiksi toissapäivänä ilmoitti itsestään mavessa, 14kk repeämisen jälkeen- silti pesen sut mennen tullen penassa ja odottelen vaan viimosta lääkärin tarkastusta / mahdollista labraa veriarvojen suhteen ja noin 3vkon kuluttua, projekti liikkeelle vihdoin ja viimein ... mut niistä mun jutuista toistaiseksi enempää ulkopuoliset kuittailut sikseen

Jaa viesti

MAVE

Todella kovia maastanostajia tarkastellessa on heitä yhdistänyt usein (ei aina) edulliset mittasuhteet. Parhaimmillaan noston aloitushetkellä heillä on selkä melkein pystyssä, lantio näin ollen lähellä nostolinjaa ja jaloilla on saavutettu pieni koukistus. Käytännössä nosto heillä tapahtuu siten että jalat suoristetaan (rauta irroitetaan maasta) ja suhteellisen suoran selän ansiosta vedon loppu saadaan aikaiseksi nojaamalla taakse, eli vipuamalla rauta ylös lantion ympäri. Nostaja jolla on raajat on suhteessa lyhyet keskikroppaan nähden..ja vielä pituuttakin löytyy jonkin verran, ei koskaan pääse samaan nostotekniseen tilanteeseen kuin aiemmin kuvattu nostaja pääsee. Tai korjataan sen verran että sitten se on mahdollista kun pidempi ja/tai huonommat mittasuhteet omaava nostaja saa suorittaa samana suorituksen siten että painot ovat korokkeilla.

Mitä pystymmässä selkä on ja mitä lähempänä lantio on nostolinjaa, sen edullisempi on välityssuhde nostaa kuorma maasta.

PENA

Kun maastanostossa oli nostomatkaan määräävä tekijä etäisyys tankoon maasta, on penkkipunnerruksessa tangon merkit. Mitä leveämmältä omaan sylimittaansa nähden saa oteen tangosta, sen lyhyempi on nosto matka. Toki nostomatkaan vaikuttaa muiden lajien tavoin monen pienet asiat, mutta nyt kyse on siis luontaisista lahjoista.

Oteleveyden kannalta siis mahdollisimman pieni sylimitta luo parhaan potentiaalin nostaa lyhyt nostomatka, ottamatta ollenkaan kantaa nostajan koko pituuteen.

Paras mittasuhteisiin ja välityksiin liittyvä tekijä penkkipunnerruksessa on pituus. Yksinkertaisesti lyhyempi nostaja saavuttaa maastanoston lisäksi myös penkkipunnerruksessa etua lyhyen nostomatkan vuoksi. Maastanoston tavoin tämä on todistettavissa tilastojen kautta, mitä alemmaksi painoluokissa mennään, sen paremmaksi paino/kuorma -suhde muuttuu.

KYYKKY

Jalkakyykyssä ei ole suoranaisesti minkäänlaista kiinteää mittaa/määritystä, josta jollakin pituudella tai mittasuhteella saisi suurempaa hyötyä. Voi siis todetä että jalkakyykky on tietyllä tavoin ainoa todellisesti tasa-arvoinen voimaostolaji.

Ainoastaan pitkäkroppasen haitta ja heikkous syntyy siitä että kuorman painopiste tulee lyhyemmän keskikropan omaavaan nähden pidemmän vipuvarren päähän ja tämä luo haavoittuvamman kohdan keskikropan "kestolle" nostossa.

Tätä minäkin yritin selittää, mutta ei mennyt jakeluun..

Ja blaster on vetänyt roinaa ja thor ei.

Ei ole ihan 1/1 tuo vertailu..:vastis:

Jaa viesti

Meidän tumppien suojaksi keksitty painoluokat - pitäis lailla kieltää.

Avoin sarja on ainoa oikea.

Tämä maailma EI ole oikeudenmukainen...ihan hyvä niin, siihen tyydyn.

Jaa viesti

En tiedä miksi Blasteri nyt hehkuttaa olevansa minua riskimpi.

Omia tuloksiani en ole täällä kertaakaan Blasterin tuloksiin vertaillut.

Tähän asti pyrkinyt tiettyihin omiin tavoitteisiin ja leikkimielellä puhunut erilaisista kisoista lähinnä Runnarin kanssa.

Pitääkö mun nyt lopettaa dieetti, alkaa vetää kaksin käsin horkkaa (yhtä paljon ku makhak), ottaa 20 kiloa lisää painoa ja piestä Itävallan poika tuloksissa?

Edit: tää diettaus kyllä alkaakin jo vit*ttaa :mosh:

Muokattu: , käyttäjä: Titaani

Vatasen massoihin.

Jaa viesti

Helppo selitys aina paskalle kehitykselle "huonot geenit". Sitten kun joku on sanut hyvää kehitystä, niin tällä on automaattisesti oltava paremmat geenit, se ei oo mitenkään mahdolista, että tämä kehittynyt kaveri olisi tehnyt kaikki paremmin jokaisella osa-alueella.

Suolat tätyttä hevon paskaa. Jollei ole geenejä niin et nosta yhtään m,itään ja dietillä onnistut vaan tuhoo sun voimas. Dietillä vois olla vahvempi pelkästään ihminen joka on joko ennen ollut paskassa kunnossa niin painoo pudottamalla saanut voimaa. Esimerkki esim thor joka dietilllä sai voimaa koska entinen kunto oli pelkkää läskiä.

Jos ite lähtisin kaloreita pudottaa kuten koko vuoden tehnyt niin se näkynyt voima tasoissa. Tosin dietillä jotkut lajit kulkenut paremmin, kuten dipit ja perus treeni kestävyys. Mutta penkit ja vedot tippu heti kun ali kaloreilla veti. Kyykky tosin kulkenut nyt kevyempänä paremmin mutta toisaalta en juurikaan kyykkäillyt ennen tätä vuotta.

Jaa viesti

Kossi. Sitten kun lainauksessa oleva asia on hoidettu pois päivänjärjestyksestä niin ne sinunkin kadoksissa olevat geenisi saattavat petraantua ihan uuteen uskoon:)

Otan sitten kerralla kun otan. Kesällä nousi 2kg kun vedin joka päivä 3-6 kaljaa ja välillä viikko kännejäkin. Nyt en ole niitä harjoittanut reiluun kuukauteen. Viikonloppuna kyllä otan kunnolla en minä välttämättä edes hirveeseen känniin mene kun on geeneissä toi helvetin hyvä viinapää.

Jaa viesti

Geenit ne ratkaisee, kyllä näin on näreet. Otetaanpa esimerkkinä vaikkapa Jaakko Pessinen jolle ei kukaan musklefoorumin sonneista pärjää voimissa. Raakaa metsätyötä mies tehnyt koko ikänsä ja on kaatanut valmetin nurin niskoin. ( suorituksesta löytyy video)

Jaa viesti

pessinen kyllä raju kunde

Aikoinaan Jaakko ehdotteli että järkätään kahdestaan voimamieskisat ja laitetaan painoiksi suuremmat romut kuin silloisilla maailman vahvin mies kisoissa oli käytössä.

Jaa viesti

niin ja mahis myös semi kova vaikka vetänyt viinaksia.

Siitä tietää jo että on geenejä kun alooitus tason puntilla kova. Itellä 22v kun alotin niin maasta 60kg x4 ja penkistä 35kg x4. Molemmat kovaa settiä. Mave kasvo kyllä nopeasti mutta penkki oli aina nihkeetä. koskaan ei penassa tullut sellasta nopeeta pyrähdystä.

Jaa viesti

niin ja mahis myös semi kova vaikka vetänyt viinaksia.

Siitä tietää jo että on geenejä kun alooitus tason puntilla kova. Itellä 22v kun alotin niin maasta 60kg x4 ja penkistä 35kg x4. Molemmat kovaa settiä. Mave kasvo kyllä nopeasti mutta penkki oli aina nihkeetä. koskaan ei penassa tullut sellasta nopeeta pyrähdystä.

Mahariski aina ollut sellainen perusvoimatyyppi.

Jaa viesti

Itse olen huonogeeninen, mutta en henkiseltä kapasiteetilta. Duunia on tehty pirusti ja tietotaitoa löytyy. Kroppa vaan yksinkertaisesti kieltäytyy enää kasvamasta. Tämän asian ole n monesti todennut ja totean tästä eteenpäinkin, että toisille se lihaskasvu tulee aivan ilmaiseksi. Olen pahoillani, jos tälläiset henkilöt kuvittelevat, että ovat panostaneet treeniinsä jotenkin enemmän kuin muut. Se totuus varmasti helposti jää selviämättä.

Kehittynyt punttisonni

Jaa viesti

Pitääkö mun nyt lopettaa dieetti, alkaa vetää kaksin käsin horkkaa (yhtä paljon ku makhak), ottaa 20 kiloa lisää painoa ja piestä Itävallan poika tuloksissa?

Sen verran arvostan terveyttä, etten makhakII aio ryhtyä.

Ikää liikaa, verenpaineiden kanssa en viitsi leikkiä, kun on ollut aiemmin ongelmaa, 20 kg omaa painoa lisää en halua.

Blasteria pidän näissä asioissa pakkomielteisenä, enkä halua Blasteriksi Blasterin paikalle.

Sopivat korvaushoidot ok, silläkin kehitystä saa tai iän karttuessa riittävän voimatason ylläpito.

Mulle riittää tavoitteiksi pena 150, mave 200 kunnon ylläpito, kyykkytuloksella ei ole väliä, kunhan sais jalkoihin lisää massaa.

Jos Blasterin mielestä tuo on surkea taso seuraavaksi 60 v lähestyvälle ukolle, jonka treenitausta on lyhyt, niin EVVVK.

Vatasen massoihin.

Jaa viesti