Jump to content

Titaani

Geenien vaikutus kehittymiseen

Recommended Posts

Tästä huomaa kuinka paljon vaikuttaa, kun ravinto on kunnossa ja ei ryyppää joka vkl.

 

Max powerilla varmaan omistautuminen tälle hommalle myös "vähän" kovempi kuin kossilla ja tekee muutenkin asia paremmin kaikilla osa-alueilla.

 

Vaikuttaa vaikuttaa, mutta suurin ero Kossiin tuossa on tullut kyllä ihan lahjakkuudesta.

Muun väittäminen on höpöhöpöä.

 

Kossi ei ikinä nostaisi 200, vaikka nuo kaikki olis yhtä kunnossa kuin maxilla.

Ja tää ei oo Kossin vähättelyä, vaan maxin hyvyyden/lahjakkuuden arvostamista.

 

 

EDIT: siirsin max powerin tredistä keskustelua omaan trediin -Dedu

Muokattu: , käyttäjä: Deadlifter

Vatasen massoihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Vaikuttaa vaikuttaa, mutta suurin ero Kossiin tuossa on tullut kyllä ihan lahjakkuudesta.

Muun väittäminen on höpöhöpöä.

 

Kossi ei ikinä nostaisi 200, vaikka nuo kaikki olis yhtä kunnossa kuin maxilla.

Ja tää ei oo Kossin vähättelyä, vaan maxin hyvyyden/lahjakkuuden arvostamista.

 

140-160 tulis Kossilla parin vuoden sisään kun ravinto/treeni/ryyppääminen laitettais kurinalaiselle optimoidulle pohjalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kossi onn kohtalaisen lahjakas, paras kehitys oli päällä koko foorumilla reilun vuoden ajan, sit repsahti...mu se Kossista tässä tredissä ja sen kestosta - viitti pilata hienoa trediä aiheeseen liittymättömällä spekuloinnilla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Lahjakkuus näkyy jo varhain ja hetippian. Jos on lahjoja niin kehittyy kyllä vaikka hamppareita syömällä ja satunnaisesti treenaamalla.

 

Näin on ja sitkun ruokavalion saa kuntoon, ni tulosta tulee vielä paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Vaikuttaa vaikuttaa, mutta suurin ero Kossiin tuossa on tullut kyllä ihan lahjakkuudesta.

Muun väittäminen on höpöhöpöä.

 

Totta jos henkinen puolikin lasketaan lahjakkuudeksi, ja kyllähän se lasketaan.


Shakes are for fakes, eat steaks -Stan Efferding

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ite nyt en todellakaan ole lahjakas ainakaan penkin osalta. Aina ollut jokainen hiton kilo yhtä taistelua. Vedossa ja kyykyssä vois sanoa että on jonkinlaisia ok lahjoja. Kyykyn treenaus tosin jäänyt aika vähälle varmistaja puutteen takia joten lähinnä tää kyykkäys on sarjakuntoo kohtuullisilla painoilla.

 

Lahjakkuus näkyy jo varhain ja hetippian. Jos on lahjoja niin kehittyy kyllä vaikka hamppareita syömällä ja satunnaisesti treenaamalla.

 

Täkin totta. Runnari ja Dedu nostaa melkosii romuja penkistä vaikka vetävät säänöllisesti viinaksia ja ainakin Dedun mahasta päätellen menee rasvastakin ruokaa jokusen.:mrgreen: Dedu pukkas vielä 160kg 20 kaljan jälkeisessä krapulassa. Ei moni kykene.

 

Mutta tämä kyllä uskomaton miten hoikka äijä toi maxpower on. Minä aina pitänyt varmana että kukaan ei nosta 200kg raw penkistä alle 100kg massoissa. Mutta tuossa filmiltä näytti että aika hoikka poika, tuskin sataa kiloa on painoa? vai onko?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siirsin keskustelua max powerin tredistä ettei mene off topiciksi siellä.

 

Itse olen sitä mieltä että geenit vaikuttaa todella paljon. Jos esim minun ja max powerin geenit olisi päinvastoin niin max power olisi saanut ehkä 120kg ykkösen samalla tavalla treenaamalla ja panostamalla, samassa ajassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Näist geeneistä voin yhden geeni friiki kertoa meiän salilta. 15v poika. Nosti tammikuussa max penkistä 60kg ja nyt kun viimes näin sysksyllä niin oli jo 110kg lähtenyt. Tiedä montako menee nyt?

 

Kaveri pikkunen kuin mikä. Jotain 160-163cm ja alle 60kg. Eihän noila kiloilla ole varaa syödä yhtään mitään. Ei se ainakaan ruualla ole kasvanut. Kysyin minä siltä suoraan että horkkaako se mutta ei kuulelma horkkaa, ei edes kreatiinia käytä.

leuan vedossa myös aivan saatana kova. 50kg lisäpaino leuan vetänyt tavoittelee yhden käden leukaa. Tämä kaveri on geeni friikki. Jos tämä kundi hankkis itelle kunnon massat niin 200kg penkki olis tosiasia varmaan jo 80-90kg massoissa ja alle 18v.

 

Mutta kyllä se kundi vetää 2x omanpainonsa jo 15v penkistä.

 

Itellä ei ikinä riittäis taito 2x omaanpainoon penkistä. Syystä jo että lihon ekanakin tosi helposti, ja jos laihutan niin tiputan samalla penkki tuloksen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oli laji mikä hyvänsä niin geeneillä on suuri vaikutus. Yleiseisesti urheilussa, jalkapallossa tai muussa pidetään 10 000 tunnin harjoittelurajaa sellaisena merkkipaaluna, että sillä harjoitusmäärällä pitäs olla lajinsa huippu, jos susta on sellaseksi. Geenit määrittelee siinä vaiheessa hyvin pitkälti sen onko vai. Jokainen voi laskea kuinka paljon tuo 10 000 tuntia on.

 

salihommista jos puhutaan, niin näissä hommissa hyvät geenit tai niiden puute näkyy mielestäni hyvinbselvästi. Jo nuoren miehen rakenteesta pystyy jo päättelemään soveltuuko hän bodaukseen. Jos on erittäin kapea luustorakenne esim. Hartioissa niin aika paljon saa tehdä siihen päälle, ennen ku on edes samalla viivalla hartioiden leveydessä ku se hyvä geeninen. Vyötärö on myös ratkaisevassa asemassa. Itse olen kuitenkin osaksi sitä mieltä, että se mitä ihminen on tehnyt ikävuosina 5-18 muokkaa ja antaa tietynlaiset lähtökohdat aikuisiän kehitykselle ja vaikuttaa hyvinkin paljon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Siirsin keskustelua max powerin tredistä ettei mene off topiciksi siellä.

 

Itse olen sitä mieltä että geenit vaikuttaa todella paljon. Jos esim minun ja max powerin geenit olisi päinvastoin niin max power olisi saanut ehkä 120kg ykkösen samalla tavalla treenaamalla ja panostamalla, samassa ajassa.

 

Heko heko - optimaalinen treeni on ainakin itsellä ulkopuolisin silmin melko kevyttä - olen kokeillu monenlaista ja liika volyymi/väkisin vääntäminen/treenien määrä per viikko kostautuu, toki liian vähäkään ei toimi, vaan just siinä välissä.

Mielestäni tuo Max Powerin määrä ja tapa osuis itsellä siihen optimiin.

 

Dedulta viina pois ja ruokavalio kohdalleen, ni 200kg ois mahdollinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Dedulta viina pois ja ruokavalio kohdalleen, ni 200kg ois mahdollinen.

 

Olen aina silloin tällöin pitänyt kohtuu pitkiä taukoja alkoholista. Katselin äsken treenejäni vuodelta 2011, silloin olin vuoden alusta 17 viikkoa täysin ilman alkoholia, omapaino heitteli sinä aikana jossain 114kg paikkeilla. Ei tullut kiloakaan parannusta penkkiin eikä oikeastaan muihinkaan liikkeisiin. Ei toi juomattomuus minun kohdalla tuo mitään super kehitystä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Olen aina silloin tällöin pitänyt kohtuu pitkiä taukoja alkoholista. Katselin äsken treenejäni vuodelta 2011, silloin olin vuoden alusta 17 viikkoa täysin ilman alkoholia, omapaino heitteli sinä aikana jossain 114kg paikkeilla. Ei tullut kiloakaan parannusta penkkiin eikä oikeastaan muihinkaan liikkeisiin. Ei toi juomattomuus minun kohdalla tuo mitään super kehitystä.

 

Niin ei perus viikonloppu ottamisella pitäis olla hirveesti vaikutusta tuloksiin, voi olla jopa päinvastoin että mieli vähän rentoutuu niin nousee jopa paremmin kun raittiilla. Tietty sitten kun aletaan viikollakin vetää sitä kuppia niin silloin homma on toisin. Itellä kesällä karkas pikkasen käsistä kun tuli 3 päivää vedettyä järestään ja välillä 4 päivääkin, silloin ei jaksanut treenejä tehdä ja tulokset laski. Oli noita bileitä paljon keskellä viikkoakin niin tuli sitten ihan kunnolla vedettyä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Se nyt on selvä homma että geenit on mitkä esim lihaksiin ja voimantuottoon vaikuttaa.

Ei todellakaan kaikista ole isoja rautoja nostamaan ja lihaksia kasvattamaan, edes roinalla ei jotkut saa isoja voimia, kun joku toinen saa samassa ajassa roinalla 250kg penkistä.

Toinen mikä vaikuttaa on kehotyppi.

bodytypes.jpg

Ectoform joka itse olen, on vitun vaikeata saada lihasmassaa ja voimaa, kun taas mesoform on geneettisesti lahjakas näissä asioissa.

Endomorphinkaan voimantuotto ei ole niin heikko kuin ectomorphilla.

Joillain ihmisillä on enempi hitaita lihassoluja ja jollain toisella taas nopeita on enemmän..

Nopeat lihassolut on voimantuoton kannalta, esim penkkipunnerrus jossa räjähtävää voimaa tarvitaan.

Tälläsen testin perusteella voi karkeasti arvioida tuota omaa solujakaumaa.

http://th-valmennus.blogspot.fi/2012/02/onko-sinulla-enemman-nopeita-vai.html


Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja entäs tämä paljon puhuttu "natumaksimi"? Jos on jo kehittynyt siihen pisteeseen että ei kroppa vaan enää voimistu niin ei ole väliä miten treenaa, tai mikä on ravinto, ei sitä voimaa vaan enää tule?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tällänen ectomorph tyyppinen 190cm ja 65kg kaveri kävi salilla siihen aikaan kun ite aloitin 2010. Yli 20v jätkä. Penkki ei miehellä yksinkertaisesti kulkenut. 40kg oli penkki max, siitä ei kasvanut, kerran kokeili 42.5kg niin ei lähtenyt. Kävi 2x viikossa salilla, oli meiän kuntopiirissä. Varmaan 2-3kk yritti penkkiä mutta 40kg tökkäs. Ei vaan miehellä noussut enempää. Kasvoi se sentään jonkin verran kun alotus taso oli tangolla muutama toisto.:mrgreen:

 

Ite olen ilmetty endomorphi. Keskitasonen voimantuotto ja lihon helposti.

Muokattu: , käyttäjä: poijankossi88

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ruokavalion vaikutus voimatasoihin ja lihaskehitykseen on melko pientä jos vain saat tarpeeksi kaloreita ja proteiinia. Melko sama mitä syöt kunhan saat riittävästi kaloreita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Ruokavalion vaikutus voimatasoihin ja lihaskehitykseen on melko pientä jos vain saat tarpeeksi kaloreita ja proteiinia. Melko sama mitä syöt kunhan saat riittävästi kaloreita.

 

Ainakin palautumiseen vaikuttaa. Nyt vedin maltillista bulkkia viikon, lisäsin hiilaria ja proteinia ja kreatiini määrää niin pystyin treenaa kunnon treenejä kokonaiset 4x. Viimes saanut tehtyä 4x treeniä viikossa varmaan pari kuukautta sitten ja silloinkin huonolla menestyksellä.

 

Nyt kaikki 4 treeni kertaa oli oikeita treenejä ja tunnin settejä. Ja tuntui vielä että ei täysin delannut yhdessäkään treenissä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse tosiaan kans tuo ectomorh.

193cm ja pahimmillaan intin jälkeen oli 75 kiloinen kukkakeppi:ihme:.., sinne mennessä painoin 90kiloa. ikää oli tuolloin jokunen kuukaus vajaata 21 kun intistä pois pääsin.

Penkki ei ole ikinä ollut itsellä vahvin liike/voimapuoli..

Osittain johtuu siitä ettei uskalla kokeilla raskaita romuja kun on toi olkapää leikattu jo kaksi kertaa.

Mutta penkki ei ole ikinä kulkenut silleen kun esim joskus jalkalihakset.

Tein parhaillaan raakakyykkyä 180 kilolla kutosen ja smitissä 240 kutosen, tosin noiden tulosten väli oli jokunen vuosi, silloin kun smitissä tein tuon tuloksen, olisi mennyt

varmaan 200 kilolla joku vitonen tangolla kyykkyä, mavea +200 kiloa olen kans saanut nostettua.

Puhtailla eväillä ei ole penkistä noussu ku se 10x100kiloa, tosin ei ole tullut kokeiltua isommilla, noi tulokset tuli satakilosena ja ikää oli tuolloin jotain 25-27.

Vinopenaa 50kg käsipainoilla joku 12 toistoa on kans mennyt, mut sit tasapenkillä kaikki kuolee..

Ihan ku ois joku vitun hakattu koira joka heti luovuttaa kun pitäs penkata.

JOku viha/rakkaus suhde tuohon treeniin mulla on varmaan.

Epillä se 20x100 nousi, mut sitä ei voi laskea natu tulokseksi, kuka vaan saa roinalla tulokset nousuun.

Jalkoihin saanu huomattavasti helpommin lihasta ja voimaa ku yläroppaan..

Nuorempana oli sellanen kiinteä ja kuiva kroppa, lihasta ei tullut vaikka mitä teki..

Toki silloin ravinto ja tietotaitokin oli aika rookie tasolla, vaikka bodaus lehteä tuli luettua aina kun sellasen käsiin sain.

Vasta tossa 21-22 vuotiaana aloin kiinnittämään ravintoon ja lisäravinteisiin huomiota ja sain painon nousemaan sataseen ja voimatkin kasvoi, mut ei penkkissä.

Vaikka yrittänyt treenata rintaa ja olkapäitä+ojentajia samalla tavalla ku jalkoja, niin ei vaan tuu voimaa niihin lihaksiin.

Jalkoja tein raskailla painoilla ja lyhkäsillä toistoilla..

3-4 sarjaa ja 5-10 toistoa.

Pitäskö kokeilla rinnalle jotain muuta settiä, en tiedä prkl..

Välillä saa sen 100 muutaman toiston ja seuraavalla viikolla 80 kiloakin tuntuu jo vitun raskaalta.

Ehkä enempi lepoa rinnalle ja yhdistää rintapäivään vaikka olkapäät, ei tule työntäviä liikkeitä liikaa viikolle.

Saisi lepoa enemmän ja palautus paikat paremmin.

Nyt ollu treenit niin että eka päivä on rinta, sit kädet, selkä,olkapäät+epäkkäät,jalat.

Jos muuttas ohjelmaan niin että se menis näin.

Rinta+olkapäät, kädet, selkä+epäkkäät, jalat.

Voisi ehkä toimia paremmin..


Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sen verta vielä vetäviin liikkeisiin, että mm alataljaa olen parhaillaan tehnyt 160kilolla ja ylätaljaa 120 kilolla, kulmasoutua 130 kilolla, mut penkki on ku akkojen jäliltä..

Välillä ei etes tekisi mieli tehdä tangolla/käsipainoilla penkkiä, mut salilla jolla käyn, niin ei ole kuin yksi laite jolla voisi tehdä korvaavan rintatreenin, joten pakko vaan runkata noilla rintaa..


Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielestä paino ei ole oikea mittari mittaamaan kuka on ectomorph ja kuka mesomorp. Joku voi kuvitella olevansa ecto jos on hoikka, totuus voi olla toinen. Läski on läskiä ja jos meso ei saa ravintoa tarpeeksi niin lähes samalla viivalla tuon ecton kanssa menevät. 190/100 kg jätkä olla ihan tikkukuikelo ja paino vatsassa. Tiedän yhen 190/108 jätkän jolla on ihan kaljapullohartiat ja niistä hänelle vittuillaan. Siinä on oikea ecto kaikinpuolin. Se jannu ei kovin paljo muuttus vaikka kävis salilla.

 

sitten taas mesomorph mitoissa 190/ 80 voi olla hyvin raamikas uros. Ruuminrakenne on oikea mittari ja salihommissa katottuna se lahjakkuus on tuolla mesolla mukana ihan toiseen malliin.

 

max power on minun mielestä selvä meso, 4 vuodessa huikea kehitys.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ectoilla usein hyvä aineenvaihdunta. Saavat syödä paljon eivätkä liho mutta lihaskin on hankala saada. Siksi ectot yleensä laihoja kuikeloita.

 

Endomorphilla kuten itellä. Läski ja lihas kertyy vähän samaa tahtia on miltei mahoton valita että haluais lihasta pelkästään, mutta läski tulee kaupanpääle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kossi. Oletko sä ikinä katsonut paljonko menee kcal vuorokaudessa keskimäärin, kaljat mukaan siihen yms.. Ja mistä ne koostuu. Sulla ei oikeesti ole välttämättä juuri sen kummoisempi aineenvaihdunta ku muillakaan. Sitten vielä jos puuttuu kokonaan aerobinen liikunta myös niin voi olla, että tuntuu siltä että aineenvaihdunnasa vika. Entinen työkaveri, erittäin hoikka sellainen ryyppäs itsensä 2vuodessa tissuttelemalla 70 kilosesta 140kiloiseksi... Oli erittäin liikunnallinen ennen sitä, sählyä yms... Usko pois: tolla kaljoittelulla ja aerobisen puutteella on iso merkitys vartaloon ja sen suorituskykyyn.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...

×
×
  • Luo uusi...