Jump to content

Titaani

Kahvi on terveysjuoma

Recommended Posts

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&viewType=viewArticle&tunnus=duo11080

 

Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim

 

Kahvista on eristetty yli 2 000 eri kemiallista ainetta. Joidenkin aineiden vaikutukset voivat olla joillekin henkilöille negatiivisia, joidenkin taas positiivisia. Kyse ei siis ole vain ja ainoastaan kofeiinista, johon kahvi on usein samaistettu. Monilla kahvin sisältämillä aineilla lienee myös yhteisvaikutuksia, joten kahvin vaikutukset terveyteen voivat olla erilaisten tekijöiden summa.

 

Kuolleisuus

 

Kahvia juovien henkilöiden kuolleisuus on pienempi verrattuna sitä juomattomiin (Kleemola ym. 2000). Yhdysvaltalaisessa 400 000 henkilön seurantatutkimuksessa kaikki muu kuolleisuus paitsi syöpäkuolleisuus oli kahvia juovilla pienempi (Freedman ym. 2012).

 

Sydän- ja verisuonitaudit

 

Etenevä Framingham-tutkimus osoitti, että kahvinjuontiin ei liittynyt suurentunutta riskiä, kun muut tekijät oli otettu huomioon (Dawber ym. 1974). Uudemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että kahvin juonti ei ole yhteydessä sydäninfarktiin tai aivohalvaukseen, vaan yhteys on pikemminkin käänteinen (Kleemola ym. 2000, Freedman ym. 2012). Aivohalvauksen suhteen yhteys vaikuttaa kuitenkin olevan U:n muotoinen: pienin riski on 1 - 7 kuppia päivässä juovilla (Larsson ja Orsini 2011).

Pitkällä aikavälillä runsas kahvinjuonti ei kuitenkaan näytä lisäävän verenpainetaudin ilmaantuvuutta (Hu ym. 2007a).

1980-luvulla kahvi oli usein esillä kolesterolikeskustelussa. Asiaa ihmeteltäessä ilmeni, että suodatinkahvia juovilla tällaista yhteyttä ei ollutkaan.

 

Tyypin 2 diabetes

 

Diabetesta ilmeni kahvia juovilla yleisesti vähemmän kuin sitä juomattomilla. Mitä enemmän kahvia juodaan, sitä pienempi diabetesriski on, vaikka muut vaaratekijät otetaan huomioon. Riski pienenee noin 9 % kupillista kohden. Pienenemä havaitaan myös lihavilla ja vain vähän liikkuvilla.

Yli kymmenen kupillista päivässä juovilla miehillä diabeteksen riski on pienentynyt noin 55 % ja naisilla noin 80 % verrattuna kahvia juomattomiin (Tuomilehto ym. 2004).

Mitkä mekanismit voivat olla pienentyneen diabetesriskin taustalla? Kyse ei ole kofeiinista, vaikka se stimuloikin insuliinin eritystä, kuten kokeellisissa tutkimuksissa on todettu. Kofeiini voi myös vähentää nälän tunnetta. Merkittävimpiä tekijöitä lienevätkin kahvin polyfenolit. Niistä erityisesti klorogeenihappo on hyvin voimakas antioksidantti, ja kahvi on sen ylivoimaisesti merkittävin lähde (Wang ja Ho 2007).

Pohjoismaissa saamme kahvin mukana yli puolet ravintomme antioksidanteista. Klorogeenihappoa on jonkin verran myös omenassa, luumussa, päärynässä, tomaatissa ja perunassa (Niggeweg ym. 2004). Klorogeenihapolla ja sen aineenvaihduntatuotteilla on monia edullisia vaikutuksia: Ruoansulatuskanavan inkretiinieritys lisääntyy. Suoliston a-glukosidaasin toiminta osin estyy, jolloin glukoosin imeytyminen vähenee. Maksan glukoosiaineenvaihdunta tehostuu ja lihasten glukoosinotto paranee AMPK:n (adenosiini-monofosfaattiaktivoitu proteiinikinaasi) stimulaation seurauksena (Clifford 1999). Lisäksi hitaan tulehdusreaktion merkkiaineiden, erityisesti interleukiini-6:n ja adiponektiinin pitoisuudet sekä oksidatiivisen stressin merkkiaineiden kuten 8-isoprostaanin ja HDL-kolesterolin pitoisuudet muuttuvat edulliseen suuntaan (Kempf ym. 2010).

Runsas kahvinjuonti on myös merkittävä magnesiumin lähde, minkä lisäksi magnesiumin ajatellaan parantavan glukoosimetaboliaa. Tutkimusten mukaan sokerin lisääminen kahviin ei vaikuta kahvin diabetesta estävään tehoon.

 

Parkinsonin tauti

 

Merkittävämpää on kuitenkin kahvin ja nimenomaan kofeiinin vaikutus Parkinsonin taudin riskin pienentäjänä. Vaara vähenee suoraan päivittäisten kahvikuppien määrän lisääntyessä. Yli neljä kuppia päivässä juovilla 25 - 74-vuotiailla miehillä ja naisilla oli 60 % pienempi todennäköisyys sairastua Parkinsonin tautiin keskimäärin 13 vuoden seurannan aikana verrattuna kahvia juomattomiin (Hu ym. 2007b). Alle 45-vuotiailla todennäköisyys oli lähes 80 % pienempi. Myös teenjuojilla Parkinsonin taudin riski oli merkittävästi pienentynyt.

Kofeiinin tiedetään olevan adenosiini-A2A-reseptorin antagonisti aivoissa ja siten ehkäisevän dopamiinin neurotransmissiota. Tämä on merkittävä, muttei ainoa mekanismi, jolla kahvi ehkäisee Parkinsonin tautia (Popat ym. 2011). Myös nikotiinin tiedetään sitoutuvan tuohon samaan reseptoriin, ja tupakoivilla onkin pienentynyt Parkinsonin taudin riski.

 

Syövät

 

Yhdysvaltalaisessa 48 000 miehen seurannassa kuolleisuus eturauhassyöpään oli 60 % pienempi yli viisi kuppia päivässä juovilla verrattuna kahvia juomattomiin (Wilson ym. 2011).

Tutkimus osoitti maksasyövän riskin pienenevän suoraan sen mukaan, mitä enemmän kahvia juotiin: yli seitsemän kuppia juovilla riski oli pienentynyt 68 % verrattuna kahvia juomattomiin (Hu ym. 2008). Listaa täydentää endometriumkarsinooman riskin merkitsevä vähentyminen.

Yhdysvaltalaisessa Women's Health Initiative (WHI) -tutkimuksessa (n = 94 000) todettiin ihosyöpäriskin pienenevän suoraan päivittäisten kahvikupillisten lisääntyessä, ja yli viisi kupillista päivässä juovien riski pieneni 30 % verrattuna kahvia juomattomiin (Abel ym. 2007). Kahvi voinee antaa vaaleaihoisille väestöille osittaisen suojan ihosyöpää vastaan.

 

Muita

 

Auton ajamisessa virheet yksitoikkoisessa simulaattoritestissä vähenivät kofeiinipitoisen kahvin juomisen jälkeen merkitsevästi verrattuna kofeiinittomaan (Mets ym. 2012).

 

Keski-ikäisenä yli kolme kupillista kahvia juovien dementian riski vanhalla iällä vähenee jopa 65 %:lla verrattuna kahvia juomattomiin (Eskelinen ym. 2009).

 

Kofeiini voi olla yhteydessä negatiiviseen kalsiumtasapainoon, mikäli kahvin juonti on runsasta ja kalsiumin saanti alle 700 mg/vrk (Hallström ym. 2006),


Vatasen massoihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest AK

Kofeiini on piristävä molekyyli. Jos nauttii esmes amfetamiiniä sopivin annoksin saa saman vaikutuksen ilman mielihalua juoda pahan makusta hiottavaa litkua.

 

Reseptillä saa vieläkin ja intin jälkeen v.44 sai ihan ilman reseptiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kofeiini on piristävä molekyyli. Jos nauttii esmes amfetamiiniä sopivin annoksin saa saman vaikutuksen ilman mielihalua juoda pahan makusta hiottavaa litkua.

 

Reseptillä saa vieläkin ja intin jälkeen v.44 sai ihan ilman reseptiä.

 

Huomaa kyllä ettet jaksanut lukea jutusta kahta sanaa pidemmälle.


Vatasen massoihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest AK
Huomaa kyllä ettet jaksanut lukea jutusta kahta sanaa pidemmälle.

 

Siinä oikein tein, en keskity liipadaapaan vain faktaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Skeidaa, en koske montaa kertaa vuodessa kahviin/kofeiiniin.

 

Jou, sähän olet moneen otteeseen sanonut, että terveellisillä aineilla voi olla negatiivisia vaikutuksia lihaskasvuun.

Nuo jopa sadoilla tuhansilla ihmisillä tehdyt lääketieteelliset tutkimukset kuitenkin painoarvoltaan toista kuin 10 hlö "tieteellinen tutkimus" lisäravinteesta X.

Ja nuohan totesivat että siinä missä kahvilla positiivisia vaikutuksia moniin, niin osalle jopa negatiivisia.

 

Kahvissa 2000 vaikuttavaa ainetta ja sällit rinnastaa kofeiiniin.


Vatasen massoihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kahvi paahdettua shittiä.

On oikeasti terveellisiä aineita, mitä helppo käyttää kohdistetusti.

Niillä oikeasti terveellisillä aineilla kaikki nuo listan vaikutuksen ja monia siihen päälle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Suomalaisilla on kahvin juonnissa sama kun monessa muussakin asiassa, että ennen se on ollut suurta herkkua ja juhlajuomaa ja jos sitä ei ole ollut saatavilla, niin on tehty korviketta esim. voikukan juurista. Kahvi on kaadettu lautaselle, isketty sokeripala hampaiden väliin ja siitä sokerin läpi ryystetty lautasen nurkalta pikkuhiljaa nautiskellen. Mukaan on voitu lisätä myös ripaus suolaa ja oikeaa rasvaista maitoa tai voinokarekin. Kovien peltotöiden jälkeen se onkin toiminut energiapommina. Nykyään kun sitä on saatavilla niin paljon kuin ikinä vaan jaksaa juoda, niin sillon sitä myös juodaan. Toki sillä on terveysvaikutuksia kuten yllä mainittu, mutta yli viisi kuppia päivässä kuulostaa paljolta. Joidenkin gurujen mukaan kun vain ruokalusikallinen mustaa kahvia päivässä jo riittää. Kahvilla on happamoittava vaikutus ja noita happamia juttuhan ruokavaliossamme on muutenkin jo paljon, niin kannattaako sitä montaa kupillista kitata päivässä? Sinänsä kahvi itsessään ei välttämättä ole pahin kofeiinin lähde, sillä monissa laihdutusvalmisteissa ja tehonlisääjissa on kofeiinia mukana isoja määriä. Kohtuukäytöstä voi olla montaa mieltä ja onhan kahvi terveellisempää kuin pelkkä kofeiinitabletti. Minun mielestäni kohtuukäyttö on kuppi silloin tällöin nautiskellen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en ole juonut kahvia terveyssyistä, ja esim. viime vuonna vähensin määriä rajusti niin kahvin kuin piristeiden kofeiininkin suhteen.

Nyt juonut taas enemmän kahvia, ja ei se ole kehitystä hidastanut kaikkien tulosten valossa.


Vatasen massoihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kahvi paahdettua shittiä.

On oikeasti terveellisiä aineita, mitä helppo käyttää kohdistetusti.

Niillä oikeasti terveellisillä aineilla kaikki nuo listan vaikutuksen ja monia siihen päälle.

 

Kahvi itse valmistettuna halpaa kuin saippua lisäravinteisiin verrattuna.


Vatasen massoihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kahvi itse valmistettuna halpaa kuin saippua lisäravinteisiin verrattuna.

Mustikat itse kerättynä ilmaisia ja tuoreena terveellisempiä kuin kahvi - nopeuttavat lihaskasvua, kahvi taas hidastaa lihaskasvua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mustikat itse kerättynä ilmaisia ja tuoreena terveellisempiä kuin kahvi - nopeuttavat lihaskasvua, kahvi taas hidastaa lihaskasvua.

Mustikoiden itsekerääminen vie lihaksia. Muutenkin hemmetin työlästä, jos ei asu ihan mättäiden vieressä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Piristeet on piristeitä, jossain on vikaa jos ei ilman piriä kone pyöri.

Ei o pienintäkään ongelmaa vireyden kanssa aamuisin tai treeneihin menessä - aamusta oon kuullu kahvinjuojilta valitusta, että oon aivan liiankin vilkkaalla päällä - samoin iltaisin. Sit ku ne saa kahvilla itsensä käyntiin ni pysyvät nippa nappa vauhdissa mukana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mustikat itse kerättynä ilmaisia ja tuoreena terveellisempiä kuin kahvi - nopeuttavat lihaskasvua, kahvi taas hidastaa lihaskasvua.

 

Olen tehnyt tuntihinnalla töitä 5 vuotta. Lasken oman aikani jonkin arvoiseksi.

Vitun kalliksi tulee mustikat, enkä ole myöskään mikään stanan marjanpoimija. :angry:


Vatasen massoihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...

×
×
  • Luo uusi...