Jump to content

soccerman

Suhteesi "hilavitkuttimiin"

Recommended Posts

Itse pyrin karttamaan salin hilavitkuttimia, eli näitä kaikenmaailman härveleitä mitä nykyajan saleilla näkyy.

Vapaat painot on ehdottomasti parhaat, selvähän se.

 

Yksi "hilavitkutin" on kuitenkin aivan loistava keksintö.

 

Painopakalla varustettu leuanveto/dippilaite. Siinä on siis alla rautapakka ja mitä isomman kilomäärän siihen laitat sitä kevyempi se itse suoritus on. Kahvoja ja oteleveyksiä on joka suuntaan, saa leveetä ja kapeeta. Yksi parhaimmista selän, ojentajien reenaukseen tarkoitetuista laitteista. Sillä pystyy vetää selän ihan piippuun kertaheitolla, heti sarjan perään heittää kiloja pakkaan lisää.

 

Todella mainio laite, hyvin harvoilla saleilla sitä vaan näkee. :hmm:

 

Kuvaa ei löydy mistään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Suhteeni hilavitkuttimiin on ihan hyvä. Sai alkunsa juuri edellämainitusta leuanveto-härvelistä tuossa parisen kuukautta sitten, dippi ikävällä tavalla kyynärpäihin ottaa, mutta voisi sitäkin ens kerralla kokeilla. Mukavaa pumpin hakemista kaikki tollaset naisten laitteet, sillon ku ei jaksa testobodarina tehä pää punasena mitään haulixen vääntöö suoralla tangolla, Rammsteinia mp3-soittimesta kuunnellen (NGV style!).


I know what's wrong with that crazy motherfucker

He's just stand by the goddamn window

with that fuckin' AK all day

You don't work, you don't fuck, you don't,

you don't do a goddamn thing

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Muuten yritän tehdä AINA vapailla painoilla, mutta jotkut koneet on hyviä.

 

Takareisiin minulle ei ota oikein mikään liike kunnolla, esim SJMV ei tunnu takareisissä. Sen vuoksi sellainen istualtaan tehtävä takareisikone hoitaa asiansa.

 

Takaolkapäät on toinen mihin en saa normikäsipainoilla hyvää tuntumaa. Elikkä face pull ristitaljassa on toinen hilavitkutin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Taljoja käytän, lähinnä ristikkäistaljaa face pullseihin ja läpivetoihin. Ylä- ja alataljaa harvemmin. Salilla jossa junppailen on niin paskat laitteet, ettei oo ikinä oikein innostanu niillä kolistelu.

 

Tosin käytän sellaista omituista monitoimipainopakkahelvetinkonetta dippitelineenä, lasketaanko se?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osa hilavitkuttimista hakkaa jopa vapaat painot mennen tullen ja palatessa. MM. tuo kinkykonkin mainittema painovastukselal varustettu dippi/leuanvatolaite, muutamat nautiluksen laitteet joita on kyllä onneksi kopioitu monien valmistajien puolesta jotta meillä suomessakin on täyden ympyriäisen liikeradan omaavia laitteita kuten esim jokit hauis isolation vermeet. Totta vapaat painot ovat joissain tilanteissa aivan üüberit, mutta joissain taas esim. vipuvarsilaitteita ei voi tarpeeksi ylistää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
periaatteessa nuita ei tartte, mut hyviä hilavitkutuslaitteita löytyy myös..

pääpaino treenissä vapailla painoilla ja hilavitkuttimilla sit loppupumpit!

hyviä löytyy ja palijolti ja kyllä niitä ihan peraatteessakin tarvitaan. vapaat painot kun eivät tee ku yks suuntasta liikettä: ylösalas. Arthur Jones hiffasi tämän aikonaan ja kehitti nautilus voimmailu konneistot (tänäpänä aika monimutkasen näkösiä hökötyksiä, second generation mallin vehkeet paljon yksinkertasempia) ja sano monta kertaa: human is a rotary animal.

 

3:06------->

 

[youtube:1w4z8w5u]_FhCY6rrxpg[/youtube:1w4z8w5u]

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

hyviä löytyy ja palijolti ja kyllä niitä ihan peraatteessakin tarvitaan. vapaat painot kun eivät tee ku yks suuntasta liikettä: ylösalas. Arthur Jones hiffasi tämän aikonaan ja kehitti nautilus voimmailu konneistot (tänäpänä aika monimutkasen näkösiä hökötyksiä, second generation mallin vehkeet paljon yksinkertasempia) ja sano monta kertaa: human is a rotary animal.

 

3:06------->

 

[youtube:2qjp3puw]_FhCY6rrxpg[/youtube:2qjp3puw]

 

Noissa härveleissähän tuntuu olevan ajatuksena se, että vastus lisääntyy liikeradan loppua kohti. Tämähän voidaan toteuttaa lähes missä vain vapaapainoliikkeessä lisäämällä kuormaksi ketjuja/vetokumeja. Tietysti edelleen liikutaan sillä samalla ylös-alas-akselilla. Painovoimaa emme toki voi muokata.

 

Siitä päästäänkin siihen toiseen(ja nähtävästi merkittävämpään) juttuun. Eli voimakäyrän muokkaamisen lisäksi nautiluksen vermeissä siis kuorman painopiste muuttuu liikkeen edetessä. Tai siis pysyy samana, suhteessa suorittavaan lihakseen, näin ollen tarjoten tasaisen vastuksen koko liikeradalle. (ymmärsinköhän tämän nyt suunnilleen oiken..)

 

Kuinka paljon tästä nyt on loppupeleissä hyötyä (esimerkiksi nyt vaikka verrattuna vapaat painot+voimakäyrän muokkaaminen gumella/ketjulla)? Ei mitään dataa tuntunut löytyvän..

 

Edit- Tai onko siitä voimakäyrän muokkaamisesta ylipäätänsä mitään hyötyä musklen kasvattelua ajatellen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

no sitä en tiiä, mutta itiahan noissa oli se circular movement jota vapaat painot ei todellakaan anna. ja se vaan saadaan aikaseksi jos liikerata muokataan ympyriäisen kiekon kautta ja silleeen....meen ny kattoon maijami vaissia

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Full range resistance can be provided ONLY by a machine which rotates on a common axis with the body-part

that is moved by the muscles being worked; a "rotational" form of resistance must be provided – and it must

rotate on the proper plane. When this requirement is met, then it becomes possible to provide a type of exercise

that is "full range" for anybody, and that actually exceeds the range-of-movement that is possible for most

people.

 

When the bodily "axis of rotation" that is involved in the exercise is rotating exactly in line with the axis of the

rotary resistance, then omnidirectional resistance is provided – literally "all directional" resistance. If your hand,

for example, is moving straight "up" – then the resistance is straight "down"; if your hand if moving directly

towards the east – then the resistance is exerting its force directly towards the west. The resistance is always

exactly 180 degrees out-of-phase with your direction of movement; the resistance is always trying to do exactly

the opposite of what you are trying to do.

 

With the Nautilus machines, the required variations in resistance are properly provided; the resistance changes

throughout the movements – in general, resistance is lowest at the start of an exercise, increases as the

movement progresses, and decreases slightly near the end of an exercise. The actual rate of increase varies –

depending on a number of factors. But in all cases, the resistance is exactly what it should be in all positions

throughout the movements

 

Kyllähän noissa on ideana se "circular movement" JA vastuksen määrän muuttuminen liikkeen aikana. (Pääsinpäs nussimaan pilkkua, hehe)

Ja se vastuksen muuntelu onnistuu vapailla painoilla ihan yhtä hyvin. (Tupla nusutus!, hehehee)

 

Sinänsä tuo "circular movement" (onpas muuten ihan vitun paska ja epämääräinen termi) vaikuttaa ihan järkeenkäyvältä ajatukselta. Teoriassa ainakin. Toimii varmasti käytännössäkin.

En vaan jaksa oikein ottaa vakavasti tuota Jonesin rummutusta laitteidensa ylivertaisuudesta ihan mihin vaan verrattuna..

 

Lainaukset tuolta:

http://www.arthurjonesexercise.com/Bulletin1/40.PDF

http://www.arthurjonesexercise.com/

 

Oli se kyllä kehittynyt punttisonni, ei siinä mitään :cool:

arthur_jones.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

Noissa härveleissähän tuntuu olevan ajatuksena se, että vastus lisääntyy liikeradan loppua kohti. Tämähän voidaan toteuttaa lähes missä vain vapaapainoliikkeessä lisäämällä kuormaksi ketjuja/vetokumeja. Tietysti edelleen liikutaan sillä samalla ylös-alas-akselilla. Painovoimaa emme toki voi muokata.

 

Siitä päästäänkin siihen toiseen(ja nähtävästi merkittävämpään) juttuun. Eli voimakäyrän muokkaamisen lisäksi nautiluksen vermeissä siis kuorman painopiste muuttuu liikkeen edetessä. Tai siis pysyy samana, suhteessa suorittavaan lihakseen, näin ollen tarjoten tasaisen vastuksen koko liikeradalle. (ymmärsinköhän tämän nyt suunnilleen oiken..)

 

Kuinka paljon tästä nyt on loppupeleissä hyötyä (esimerkiksi nyt vaikka verrattuna vapaat painot+voimakäyrän muokkaaminen gumella/ketjulla)? Ei mitään dataa tuntunut löytyvän..

 

Edit- Tai onko siitä voimakäyrän muokkaamisesta ylipäätänsä mitään hyötyä musklen kasvattelua ajatellen?

1.Joo tämä on pointti, koska jokaisessa vaiheessa sulla on eri voima, otetaan nyt se haban vääntely esimerkiksi.

Liikkeen alussa sulla on pienin voima siinä käytössä joten vastuski on pieni ja liikkeen supistelupäässä sulla on suurin voima käytössä, joten vastus on isompi, simppeliä. Muut vaiheet tuosta jätettiinki sitten pois. Mutta pointti on klaari.

 

2. Joo suunnillen noin, eli kun eri vaiheissa liikettä on eri voimakapasiteetti käytössä.

 

3. No emminä tiijä onko siitä erikoisempaa hyötyä......mutta tuleehan siinä hyödynnettyä liikkeen jokainen vaihe, eli lihaksen eri voimakapasiteetit eri vaiheissa. Ja vapaat painot eivät tee sitä koko kaaren liikettä ellei siihen kiinnitä koko ajan huomiota ja vähennä retkuttelupainoista huomattavasti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vapaat painot on parhaat, kehittyy nopeammin ja nivelet pysyy kunnossa, kun nostotekniikka on kohdallaan.

Kaikkein tehottomampia ja nivelille rasittavimpia ovat juuri eristävät laitteet, joille on tyypillistä pyöreä liikerata.

Itse käytän lähinnä "terapeuttisesti", noita koneita. Esim pystypunnerruksessa on ristiselkä kovilla jos teen seisoen, istuen tehtynä taas isommisssa painoissa tarvii avustajaa, siksi teen turhankin usein pystärit koneella. Toinen syy on, jos vapaat painot on varattuna, niin ei viitsi jonottaa.

 

Joskus tietysti taljat ja vastaavat moninivel -koneet on ok.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Vapaat painot on parhaat, kehittyy nopeammin ja nivelet pysyy kunnossa, kun nostotekniikka on kohdallaan.

Kaikkein tehottomampia ja nivelille rasittavimpia ovat juuri eristävät laitteet, joille on tyypillistä pyöreä liikerata.

Itse käytän lähinnä "terapeuttisesti", noita koneita. Esim pystypunnerruksessa on ristiselkä kovilla jos teen seisoen, istuen tehtynä taas isommisssa painoissa tarvii avustajaa, siksi teen turhankin usein pystärit koneella. Toinen syy on, jos vapaat painot on varattuna, niin ei viitsi jonottaa.

 

Joskus tietysti taljat ja vastaavat moninivel -koneet on ok.

ja tämä se taas selittelee näitä ihmeteorioitaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Minä ostin Ostoskanavalta Abtronicsin ja Marjakarhu on skeptinen,ettei sillä six-back kehity. Mutta kun ne avaruudessakin semmotteita käyttävät;astronautit!

 

:lol:

Miten se sixpack tulis näkyviin ? tuo vyö kuluttaa tasan yhtäpaljon kaloreita kuin siinä patterissa on virtaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vitun sairaan näköinen on Jonessi. Ei saisi postailla kuvaa hänestä.

 

Itse en käytä sanaa hilavitkutin, vaan kulli-john. Kaikelle on aikansa ja paikkansa treenissä, myös kulli-johnille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...

×
×
  • Luo uusi...