Tulokset 1-7 / 7

Viestiketju: Diabetes ja ketoasidoosi

Diabetes ja ketoasidoosi

Kesän aikana oli väsymystä ja lihoin kahdeksan kiloa. Kävin lääkärissä ja pari viikkoa sitten otettiin sokerirasitustesti. Paastoarvo oli 4,5, jonka jälkeen otin sokeriliuoksen. Kaksi tuntia tästä verensokeri oli 2,8 ja hiukan heikotti.
    Lääkäri on sitä mieltä, että minulla on mahdollisesti alkava 2-tyypin diabetes. Olen nyt seurannut sokeriarvoja, aamuisin, iltaisin ja kaksi tuntia ruokailun jälkeen. Kun olen syönyt itselleni tyypillisesti, proteiinipainotteisesti ja vähähiilarisesti, sokeriarvo on ollut useimmiten 5-6. Kun taas olen syönyt hiilihydraatteja enemmän, arvot ovat olleet koholla.

Laihtua pitäisi. Ainoa dieetti mikä minulla on viime vuosina - tai reiluna kymmenenä vuotena - toiminut on ketoosidieetti. Diabeetikko ei kuitenkaan saisi olla ketoosidieetillä, muuten keho voi mennä hengenvaarallliseen ketoasidoosiin.

Mikä avuksi?

Saadut peukutukset

70
    Hengenvaarallisuus koskee ykköstyypin diabetesta.

Enver:n käyttäjäkuva

Saadut peukutukset

903
    Paastoarvo ei viittaa diabetekseen eikä myöskään kahden tunnin jälkeinen sokeriarvo. Miten ihmeessä noiden arvojen perusteella lääkäri voi sanoa noin?

Laihtuminen onnistuu kaloreita vähentämällä ja liikuntaa lisäämällä; Ketoosi on tarpeeton.

5. Peukutukset:

Enver:n käyttäjäkuva

Saadut peukutukset

903
    Joo, tuo kahden tunnin arvo on poikkeuksellisen alhainen. Diabeteksen uhatessa sen pitäisi olla korkea.

Anssi Manninen:n käyttäjäkuva
    Sijainti
    Fuengirola

Saadut peukutukset

374
    Lainaa Alkuperäinen lähettäjä HerculesPoirot Lue viesti
    Hengenvaarallisuus koskee ykköstyypin diabetesta.
    Näin juuri. Ketodieetti sopii useimmille kakkostyypin diabeetikoille erinomaisesti, mutta myös malttisempi hiilarirajoitus on hyödyllistä (ja helpompi noudattaa pitkässä juoksussa):

https://linkinghub.elsevier.com/retr...007(14)00332-3
    DOMINUS NUTRITION OY
    www.dominusnutrition.fi

8. Peukutukset:

Lainaa Alkuperäinen lähettäjä Enver Lue viesti
    Joo, tuo kahden tunnin arvo on poikkeuksellisen alhainen. Diabeteksen uhatessa sen pitäisi olla korkea.
    Siskon tyttärellä on todettu ketogeeninen hypoglykemia, pitää syödä normaalia useammin ettei sokerit laske liian alas. En tiedä olisiko sitten mullakin jokin vastaava. Yleensä olen kuitenkin kokenut niin, että proteiinipitoisella ja vähähiilarisella ruokavaliolla jaksan melko hyvin, verensokerit tuskin heittelee paljon. Tosin en ole mittaillut säännöllisesti verensokeria kuin reilun viikon vasta. Ja voihan se olla, että tuo kesän lihominen sekoitti pakkaa. En tiedä.