Sivu 6 (6) EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456
Tulokset 101-112 / 112

Viestiketju: Natumaksimi

Dona:n käyttäjäkuva

Saadut peukutukset

1101
    Lainaa Alkuperäinen lähettäjä JussiPussi Lue viesti
    Mutta nythän viet asiat yksilötasolle. Sille samalle tasolle, jossa heitin Jarno Olmalan treenaavan +10 kertaa viikossa ja olevan kovakuntoisin kymmeniä kertoja testattu natu, mitä ainakin minulle on Suomessa vastaan tullut. Toki taustalla on painia +10 vuotta, joten pohjat on aivan erilaiset kuin monella muulla.

En väitä vieläkään, etteikö nelijakoinen toimisi. Väitän vain, että yleisellä tasolla toimii se 2-jakoinenkin, mutta se taiteilu volyymin kanssa voi olla haastavampaa, kun pitää treenata "löysästi" ja pyörittää eri liikkeitä.

Eikä mulla ole mitään nelijakoista vastaan, olen silläkin joskus treenannut. Olen vain todennut, että ei ole intoa treenata salilla 4xviikossa, kun on muitakin harrastuksia+varsinkin kesällä paljon mökkeilyä ja muuta reissaamista siihen päälle. Mulla tulee aika tarkkaan sen 100 treeniä vuodessa, ties monettako vuotta putkeen, osan verottaa sairastelut ja rasitusvammat. Noh, tämä menee nyt ohi aiheen, koska oma elämä ei muutenkaan ole mitään täydellistä optimointia bodaamisen ympärille.
    Olmala suosii ainakin monijakoisia ja on niillä ilmeisesti aina treenannut.

https://pakkotoisto.com/threads/jarn...6#post-5220180

Jarno:
    Nää on sitten vaan mun mielipiteitä ja mun omakohtaisia kokemuksia. Lähtisin itse liikkeelle 4-jakoisesta ja jos pääsee salille 5 kertaa viikossa niin sille päivälle ottaisin ylimääräisenä niitä heikompia lihasryhmiä. Itse mietin lihaksen kasvatusta siltä kannalta että sitä lihasta pitäisi saada tuhottua riittävästi jokaisen treenin aikana. Isompi jakoisessa on se puoli että sun ei tarvitse keskittyä kuin 1-2 lihasryhmän treenaamiseen per treeni. Koen itse sen ainakin paremmaksi ratkaisuksi. Kun taas pienempi jakoisessa samaan treeniin tulee se 4-6 lihasryhmää. Jos 2-jakoista mietin että mun pitäisi samaan treeniin tehdä esim.selkä, takareidet, pohkeet, ojentaja niin en usko että saisin kaikkiin lihasryhmiin läheskään riittävästi tehoja. Toinen vie aina tehoja toiselta. Liikkeitäkään kun ei voi lihasryhmä kohtaisesti valita liian paljon.

Aivan varmasti 2-jakoisetkin toimii mutta näihin vaikuttaa se millä tasolla treenaaja on. Perus ja yksinkertainen treeni monesti on aloittelijalle paras ratkaisu.
    Jep, ei toivottavasti tule mitään #väärätmetodit sotaa tänne. Border kysyi mun mielipidettä ja sen kerroin. En siis yleistä keneenkään muuhun noita kuin itseeni. Mä olen tosiaan lähtenyt alusta asti toteuttamaan noita usempi jakoisia ohjelmia ja ne on toiminut mun kohdalla.
    Shakes are for fakes, eat steaks -Stan Efferding

Archey:n käyttäjäkuva

Saadut peukutukset

227
    Mutta nythän viet asiat yksilötasolle. Sille samalle tasolle, jossa heitin Jarno Olmalan treenaavan +10 kertaa viikossa ja olevan kovakuntoisin kymmeniä kertoja testattu natu, mitä ainakin minulle on Suomessa vastaan tullut. Toki taustalla on painia +10 vuotta, joten pohjat on aivan erilaiset kuin monella muulla.

En väitä vieläkään, etteikö nelijakoinen toimisi. Väitän vain, että yleisellä tasolla toimii se 2-jakoinenkin, mutta se taiteilu volyymin kanssa voi olla haastavampaa, kun pitää treenata "löysästi" ja pyörittää eri liikkeitä.

Eikä mulla ole mitään nelijakoista vastaan, olen silläkin joskus treenannut. Olen vain todennut, että ei ole intoa treenata salilla 4xviikossa, kun on muitakin harrastuksia+varsinkin kesällä paljon mökkeilyä ja muuta reissaamista siihen päälle. Mulla tulee aika tarkkaan sen 100 treeniä vuodessa, ties monettako vuotta putkeen, osan verottaa sairastelut ja rasitusvammat. Noh, tämä menee nyt ohi aiheen, koska oma elämä ei muutenkaan ole mitään täydellistä optimointia bodaamisen ympärille.
    Olen monta kertaa toistanut täällä ja vielä melko tylysti, että jos treenitaustaa ei ole riittävästi, ei kannata miettiä mikä systeemi toimii.
    Kaikki ne toimivat.

Kuka edes olisi kiinnostunut jonkin medium tason treenaamisen prioriteeteista, kun sillä ei ole mitään merkitystä kunhan treenaa kunnolla ja tekee pääliikkeitä kovaa, muttei palautumisen kustannuksella, muistutan vielä, että ketjun aihe oli natu maksimi.

Ainoa mistä kannattaa vaitellä, mikä toimii sitten, kun ollaan siinä vaiheessa, että sitä lihasta on oikeasti enää tuskallisen vaikeaa saada.
    Siinä vaiheessa ei kannata vetää paperilappuja hatusta ja arpoa mikä systeemi seuraavaksi otetaan käyttöön.

Edit: muuten jos et kerkiä käymään edes neljä kertaa viikosssa salilla, niin ei se 2-3 kertaa viikossa harvajakoista kasvata ainakaan paremmin.
    3,5 kertaa viikossa 4-jakoinen(8 päivän kierto) riittää mulle kehittämään lihasta vielä aika samaan tahtia kuin neljä kertaa viikossa.

Ongelmasi ei ole se mikä jako otetaan käyttöön, vaaan se ettet ole valmis panostamaan koko hommaan, kun on muutakin tekemistä.
    Viestiä muokannut Archey : 6 päivää sitten 00:15

Saadut peukutukset

227
    ....

Saadut peukutukset

402
    Lainaa Alkuperäinen lähettäjä Dona Lue viesti
    Olmala suosii ainakin monijakoisia ja on niillä ilmeisesti aina treenannut.

https://pakkotoisto.com/threads/jarn...6#post-5220180

Jarno:
    No joo, Olmalaa käytin esimerkkinä sen suhteen, että niitä treenejä tulee todella paljon enemmän, kuin Archeyn liputtama 4xviikossa, jossa hän käyttää esimerkkinä itseään.

Lainaa Alkuperäinen lähettäjä Archey Lue viesti
    Olen monta kertaa toistanut täällä ja vielä melko tylysti, että jos treenitaustaa ei ole riittävästi, ei kannata miettiä mikä systeemi toimii.
    Kaikki ne toimivat.

Kuka edes olisi kiinnostunut jonkin medium tason treenaamisen prioriteeteista, kun sillä ei ole mitään merkitystä kunhan treenaa kunnolla ja tekee pääliikkeitä kovaa, muttei palautumisen kustannuksella, muistutan vielä, että ketjun aihe oli natu maksimi.

Ainoa mistä kannattaa vaitellä, mikä toimii sitten, kun ollaan siinä vaiheessa, että sitä lihasta on oikeasti enää tuskallisen vaikeaa saada.
    Siinä vaiheessa ei kannata vetää paperilappuja hatusta ja arpoa mikä systeemi seuraavaksi otetaan käyttöön.

Edit: muuten jos et kerkiä käymään edes neljä kertaa viikosssa salilla, niin ei se 2-3 kertaa viikossa harvajakoista kasvata ainakaan paremmin.
    3,5 kertaa viikossa 4-jakoinen(8 päivän kierto) riittää mulle kehittämään lihasta vielä aika samaan tahtia kuin neljä kertaa viikossa.

Ongelmasi ei ole se mikä jako otetaan käyttöön, vaaan se ettet ole valmis panostamaan koko hommaan, kun on muutakin tekemistä.
    Tuossahan tuleekin se ongelma, että kuka tietää, mikä se paras ohjelma on? Millä sä sen mittaat? Ei sulla ole mitään tallennuspistettä, mistä kokeilet aina eri versiota ja sitten palaat alkuun ja kokeilet uutta ohjelmaa. Se mikä on hyvä sulle, voi olla toiselle kaikkea muuta. Miksi jaoksi sä tulkitset vaikka sen, kun ryhdytään vaikkapa priorisoimaan rintaa ja muut ovat ylläpidolla? Sen jälkeen sama seuraavalle lihasryhmälle. Tuotakin voidaan tehdä vaikka millä "jaolla". Eikös priorisoimalla Uttikin vienyt paskoja käsiään huomattavasti pidemmälle?

Mun pointti on edelleen se, että en nyt oikein saa kiinni siitä, että miksi se nelijakoinen olisi juuri taivaan lahja. Tämän olen siis ymmärtänyt jo aiemmista puheista, en vain tästä ketjusta. Mun mielestä siellä huipulla homma on entistä yksilöllisempää, ihan johtuen taustasta, vammoista, palautumiskapasiteetista yms. Tässä voisin käyttää minäkin Utti-korttia, aiheesta löytyy muistaakseni podcast wileniuksen kanssa.

Mitä mun treeneihin tulee (joka nyt ei taas tähän aiheeseen liity), niin ei se ehtimisestä ole kiinni. Hommasta tulee vaan pakkopullaa siinä vaiheessa, kun pitäisi käydä samana iltana pelaamassa 2h sählyä tai sulkapalloa mutta ei voi, koska pitää mennä salille. Lisäksi pidemmän päälle kärsii palautuminen. Tai jos salipäivänä tulee muuta menoa, niin siinähän sitten joko menet vaikka sählypäivänä "pakosta" salille tai kierto venyy liian pitkäksi. Näin dieetillä olen veivannut 1-jakoisella, ehtii harrastaa muutakin ja ainakin tuntuu, että kulutuskin nousee. Varmaan jossain vaiheessa heitän tilalle kolmijakoisen ohjelman, ihan vain vaihtelun ja mielenkiinnon vuoksi. Vaikka näennäisesti kaikki on tehty päin persettä, niin jostain syystä jotain lihaa on jäänyt käteen näinkin. Toki se on selvää, että bodaritermeillä isoa minusta ei tule, vaikka asuisin salilla ja omistaisin apteekin.

Saadut peukutukset

238

Ei kyllä Olmalaa tai ketään muutakaan CBB-ukkoa ole Suomessa testattu kymmeniä kertoja. Ei edes Hulkkia uransa aikana. Fitnesslajeja testataan kokonaisuudessaan todella vähän. Olmalahan ei enää muutenkaan testisarjassa kilpaile. Mutta toki kisasi aiemmin.

Käyhän se täällä heti selväksi että mikä se kehitystä jarruttaa, helvetti jengi käy jossain mökillä ja sählyssä

Minulla ei ole mitään sosiaalista elämää haittaamassa kehitystä. Näin sen pitäisi mielestäni mennä!

7. Peukutukset:

Saadut peukutukset

402
    Lainaa Alkuperäinen lähettäjä _MrSiima Lue viesti
    Ei kyllä Olmalaa tai ketään muutakaan CBB-ukkoa ole Suomessa testattu kymmeniä kertoja. Ei edes Hulkkia uransa aikana. Fitnesslajeja testataan kokonaisuudessaan todella vähän. Olmalahan ei enää muutenkaan testisarjassa kilpaile. Mutta toki kisasi aiemmin.
    Tiedän kyllä, ettei Jarnoa KP:n kisat kiinnosta. Piti ihan tarkistaa. Muistelin, että Tomikin pakkotoistolla ihmetteli sitä Jarnon testien määrää. Tihein väli näytti olevan 8kk sisällä neljä kertaa. Olihan siinä suorastaan ajojahdin makua tyyliin, että nyt napataan roinari kiinni, kun taas thaimaan lomalta palaa. Luultavasti termi kymmeniä oli kuitenkin liikaa, kun Sherkoa on testattu kolmen vuoden aikana 15 kertaa: https://pakkotoisto.com/threads/jarn...9#post-5367846

En muuten muistanutkaan, että Jarnohan on treenannut punteilla vasta vuodesta 2012

Saadut peukutukset

402
    Siinä vielä Jarnon mietteitä treenaamisesta:
    https://pakkotoisto.com/threads/jarn...0#post-5267806

Tiedän, tämä teksti ei ole sinänsä suunnattu niille viimeisiä lihasgrammoja metsästäville, mutta tuo huippujen treenijaot pistää miettimään: http://www.protrainer.fi/blogi/ala-treenaa-kuin-bodari/

Ennen hormoneja: 3-4x viikossa kroppa läpi 1-jakoisella.
    60 ja 70 -luvulla 2-3x viikossa kroppa läpi 2-jakoisella.
    80-luvulla 2xviikossa kroppa läpi 3-jakoisella.
    Ronnie Coleman sama juttu.
    Natupuolelta Layne Norton liputtaa tiheämmän frekvenssin puolesta.
    Samoin herrat Brad Schoenfeld, Eric Helms, Menno Henselmans ja Paul Reviela.

Tarkoitus ei ole väittää vieläkään, etteikö se harvempi jako toimisi. Varsinkin jos kroppa ei tiheämpää jakoa kestä. Lähinnä pointti oli osoittaa, että näitä nimiä voi heitellä minkä tahansa treenijaon puolesta, eikä se yksilötasolla vielä kerro mitään.

Saadut peukutukset

271
    Siinä vielä se että eri treenata aineiden kanssa kerta viikossa lihas kun natuna.
    En nyt muista tarkalleen mikä mutta ihan tieteellinen juttu.
    Siinä mielessä huono kopioida tiettyjen bodareiden treenejä.

Saadut peukutukset

227

Tuossahan tuleekin se ongelma, että kuka tietää, mikä se paras ohjelma on? Millä sä sen mittaat? Ei sulla ole mitään tallennuspistettä, mistä kokeilet aina eri versiota ja sitten palaat alkuun ja kokeilet uutta ohjelmaa. Se mikä on hyvä sulle, voi olla toiselle kaikkea muuta. Miksi jaoksi sä tulkitset vaikka sen, kun ryhdytään vaikkapa priorisoimaan rintaa ja muut ovat ylläpidolla? Sen jälkeen sama seuraavalle lihasryhmälle. Tuotakin voidaan tehdä vaikka millä "jaolla". Eikös priorisoimalla Uttikin vienyt paskoja käsiään huomattavasti pidemmälle?
    Sulle on paras jako juuri joku harvajakoinen jos et ehdi ja kerkiä käymään salilla, siinä mielessä olet tehnyt hyvän ja järkevän päätöksen.
    Mutta kun on kyse natumaksimista ketjun nimen mukaan harvajakoinen harvoin tehtynä on melko kaukana optimista.

Kun priodisoidaan jotain lihasryhmää silloin juuri paras vaihtoehto on monijakoinen ohjelma, jos olkapäät ja pohkeet ovat se heikko kohta, lisätään ne rinta- käsi- ja selkäpäivälle.

Kun treenataan vai yksi suurempi tai kaksi pienempää lihasryhmää samana päiväna pririsointi onnistuu helpoimmin sen juuri mm. Utti on sanonut kirjoituksissaan.

Lainaus Utti Hietalan treenjaot artikkelisarjasta: "Milloin 4-jakoa kannattaa käyttää?
    Nelijakoinen treeni soveltuu hyvin niille, jotka haluavat joko priorisoida heikkoja lihasryhmiä ohjelmassaan, tai vaihtoehtoisesti keskittyä "tuhoamaan" treenattavan lihasryhmän melko läpikohtaisesti kerran treenkierron aikana. "

Mun pointti on edelleen se, että en nyt oikein saa kiinni siitä, että miksi se nelijakoinen olisi juuri taivaan lahja. Tämän olen siis ymmärtänyt jo aiemmista puheista, en vain tästä ketjusta. Mun mielestä siellä huipulla homma on entistä yksilöllisempää, ihan johtuen taustasta, vammoista, palautumiskapasiteetista yms. Tässä voisin käyttää minäkin Utti-korttia, aiheesta löytyy muistaakseni podcast wileniuksen kanssa.
    4-jakoisessa, on juuri mahdollista suojella itseään niiltä vammoilta ja nivelkivuilta, kun aina voidaan vaihdella työkulmia eika rasitus kulminoidu samalle nivelelle samaan kohtaan. Lisäksi samalle lihasryhmälle annetaan mahdollisin pitkä aika toipua ja parantua.

Mitä mun treeneihin tulee (joka nyt ei taas tähän aiheeseen liity), niin ei se ehtimisestä ole kiinni. Hommasta tulee vaan pakkopullaa siinä vaiheessa, kun pitäisi käydä samana iltana pelaamassa 2h sählyä tai sulkapalloa mutta ei voi, koska pitää mennä salille. Lisäksi pidemmän päälle kärsii palautuminen. Tai jos salipäivänä tulee muuta menoa, niin siinähän sitten joko menet vaikka sählypäivänä "pakosta" salille tai kierto venyy liian pitkäksi. Näin dieetillä olen veivannut 1-jakoisella, ehtii harrastaa muutakin ja ainakin tuntuu, että kulutuskin nousee. Varmaan jossain vaiheessa heitän tilalle kolmijakoisen ohjelman, ihan vain vaihtelun ja mielenkiinnon vuoksi. Vaikka näennäisesti kaikki on tehty päin persettä, niin jostain syystä jotain lihaa on jäänyt käteen näinkin. Toki se on selvää, että bodaritermeillä isoa minusta ei tule, vaikka asuisin salilla ja omistaisin apteekin.
    Dieetillä tärkeintä on lihasmassan säilyminen ja rasvaa poltetaan lähinnä kalorivajeella, joten parhaan kehonkoostumuksen saavuttamiseksi kannattaa treenata lähinnä voimaharjoittelua ja jättää kaikki lihasta polttava harjoittelu pois.

Itsekkin nuorempana vedin dieeteillä aina lenkkejä, kävin uimassa yms. ja tuloksena huomasin , että ainakin jaloista lihasmassa suli mitä enemmän lenkkeilin.
    Viestiä muokannut Archey : 5 päivää sitten 15:51

Saadut peukutukset

227
    Siinä vielä Jarnon mietteitä treenaamisesta:
    https://pakkotoisto.com/threads/jarn...0#post-5267806

Tiedän, tämä teksti ei ole sinänsä suunnattu niille viimeisiä lihasgrammoja metsästäville, mutta tuo huippujen treenijaot pistää miettimään: http://www.protrainer.fi/blogi/ala-treenaa-kuin-bodari/

Ennen hormoneja: 3-4x viikossa kroppa läpi 1-jakoisella.
    60 ja 70 -luvulla 2-3x viikossa kroppa läpi 2-jakoisella.
    80-luvulla 2xviikossa kroppa läpi 3-jakoisella.
    Ronnie Coleman sama juttu.
    Natupuolelta Layne Norton liputtaa tiheämmän frekvenssin puolesta.
    Samoin herrat Brad Schoenfeld, Eric Helms, Menno Henselmans ja Paul Reviela.

Tarkoitus ei ole väittää vieläkään, etteikö se harvempi jako toimisi. Varsinkin jos kroppa ei tiheämpää jakoa kestä. Lähinnä pointti oli osoittaa, että näitä nimiä voi heitellä minkä tahansa treenijaon puolesta, eikä se yksilötasolla vielä kerro mitään.
    Olen eri mieltä, jo 70-luvulla lueskelin Weiderin kustantamia treenioppaita ja kaikki alan huiput mm. Dave Draper, Sergio Oliva Larry Scott jne. treenasivat monijakoisilla ja tekivät mm. käsiä omana päiväna supersarjoilla jne. Samat kaverit olivat niitä, jotka Weiderin mukaan saavuttivat ensimmäisinä sen olkavarsien ympärysmitan maagisen rajan eli ylittivät 50cm.

Eivätköhän monet natupuolen esimerkit ole enemmän voimanostajia kuin bodaajia, harvajakoinen, jossa koskaan ei vedetä kovalla intentiseetilla ja sarjat jätetään aina vajaiksi on ihan tyypillistä voimanostotreeniä ja sitä ei saisi sekoittaa milloinkaan varsinaiseen kehonrakennusharjoitteluun.

Saadut peukutukset

402

@Archey
    Mulle noi pelailut on mukavaa ajanvietettä, ei mitään pakollista juttua mitä tekisin vain dieetillä. Niin kuin aiemmin sanoin, tiedostan varsin hyvin, etteivät omat tekemiset edes kuulu millään lailla natumaksimiin tähtäävään tekemiseen. Enemmänkin se on elämäntapa.

Toki monella kovalla natulla taustalla tuntuu olevan voimanostoa/kovat voimatasot. Esim. Layne Norton, joka juuri mainitsee kyykyn ja 2xviikossa lihasryhmien treenaamisen (PHAT-ohjelma) olleen se juttu, millä jalat kasvoivat 21 tuumasta 28 tuumaan. Eli suunnilleen 52,5cm -->70cm.

"As a person who has competed in both powerlifting and bodybuilding I can tell you that the heavy movements absolutely made me a better bodybuilder. For the longest time my legs were a huge weak point. At my first show my thighs barely measured over 21”. They were absolutely pathetic and I heard about it from EVERYONE especially on the forums. I was called ‘chicken legs’ frequently and it was so frustrating. I was working them out really hard and following the advice of so called ‘bodybuilding experts’ making sure to train with maximum intensity 1x/week but getting plenty of rest to make sure I wasn’t ‘overtraining.’ I was told I did not need to squat or deadlift to get my legs to grow and that was fine by me because squats hurt and I would’ve rather not done them. After a few years of spinning my wheels (pun intended) a friend convinced me to take up a hybrid style routine where I did heavy work (squats, deadlifts, presses) mixed with lighter hypertrophy ‘pump’ work. Against everything I had read I started working out all my body parts 2x/week. This would go on to become the basic template for what would evolve into PHAT (Power Hypertrophy Adaptive Training), a form of non-linear periodization training. Low and behold my legs grew more in 4 months than they had in the previous 4 years. At my following show they came in just over 24”, still very small by bodybuilding standards, but a significant improvement over recent years. Two years later I won my natural pro card and they topped out over 25” following the same training I had been doing, they were getting better, but still not nearly good enough to hang with the best.One basic concept that convinced me it was important to use heavy weights was that it just made sense to me when I tried to find skinny people who squatted or deadlifted super heavy weights. Come to find out it’s hard to have chicken legs and have a really good squat. I told myself “I am going to squat 500 lbs for reps because there is no way I’ll be able to do that with skinny legs.” I’m sure there are people out there who squat over 500 lbs for reps and do not have impressive leg development, but I certainly haven’t met them yet. So I set out on a quest to squat 500 lbs and deadlift over 600 lbs. Over time I adapted my routine to incorporate more and more pure powerlifting movements and what I found astonished me. I started using bands and chains to help get stronger and I did box squats, speed squats, deficit deadlifts, and rack pulls. All movements I had never even heard of when I started bodybuilding. The result? As we sit today my thighs measure over 28” at the largest part and in addition to that my back has grown immensely. I also own the current AAPF American raw squat and deadlift records at 568 and 700 lbs respectively in the 220 lb weight class."

https://www.biolayne.com/articles/tr...tive-training/

Sivu 6 (6) EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456