+ Vastaa viestiketjuun
Sivu 1 (2) 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1-20 / 39

Viestiketju: Kaspin - suomalainen taistelulaji

Saadut peukutukset

474

Kaspin - suomalainen taistelulaji

Löytyykö Musklen foorumilta suomalaisen taistelulajin taitajia? Ainakin samanhenkistä porukkaa löytyy.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/0...lulaji-kas-pin

Kuvassa lajin päämies demonstroi lajiin liittyvää "huuhaa" -osiota. Tehkää perässä jos osaatte.

Testobol:n käyttäjäkuva

Saadut peukutukset

50
    Tuo dokkari on tehty vähän, noh, hassusti. Toimiva laji kuulemma, sen verran kovia itsepuolustustyyppejä skenestä on kaspinin puolesta puhunut. Oikeastaan kyse on enemmänkin tyylistä, kuin lajista. Kamppailulajit _lajeina_ ovat ihan puhdasta
    länsimaista kaupallista markkinointia massoille. Helpompi sisäistää. Ja joo, kaspinissa isossa osassa ovat puukkotekniikat muihin ip-lajeihin nähden.

Tyylin pääopettaja Kaarlo Valkonen on aika kova juttumies. Karismaattinen tyyppi livenä. Tuskimpa kaspinin historiaan liittyviä juttuja kannattaa ottaa liian todesta, sisältöhän on se mikä merkkaa. Oli tuon dokkarin kuvausten aikaan vedättänyt toimittajia niin rankasti jutuillaan, että heillä oli vaikeuksia pysyä kärryillä missä mennään.

Saadut peukutukset

384
    Hyvin hämmentävä video. Mies näyttää siltä, että ei pysty mihinkään, mutta ihan sujuvastihan siellä puukon käsittelyä opetettiin.

Ultron:n käyttäjäkuva
    Sijainti
    Yössä

Saadut peukutukset

238
    Tuostahan oli tosiaan paljon keskustelua aikanaan. On vaarallisen oloinen äijä kyllä tämä joka tapauksessa vaikka habitus on tuon näköinen. Saattaa sattua leukaan aika nopiaan jos joku yrittää iholle. Melkoista lapin lisää tosiaan noissa tarinoissa mitä lukenut.

Tuossa vetäsee metallituolin sormilla lommolle.

Jormatar:n käyttäjäkuva
    Sijainti
    Tilassa

Saadut peukutukset

1119
    Potku.netistä;

Kas-Pin leiri

Osallistuin yhden päivän kestäneelle Kas-Pin leirille vuonna 2004 Kangasalla. Leirin vetäjänä toimi Kaarlo Valkonen.
    Heti ensin haluan todeta, että kaikki paikalla olleet ”paanarit” olivat todella avoimia ja ystävällisiä ihmisiä. Tästä syystä hieman harmittaakin, että itse lajista en löytänyt paljoa hyvää sanottavaa. Tosin olen osallistunut vain yhteen seminaariin ja jokainen etsiköön itselleen sopivan tien ja totuuden.
    Kaarlo Valkonen on mukava ”kansanmies.” Opettajan taidot jättävät toivomisen varaa, tekniikoita demottiin muutaman kerran eikä mielestäni selitetty tarpeeksi. Mukavia juttuja mieheltä kyllä löytyi.

Sitten itse seminaarin antiin. Muutamat tekniikat joita harjoittelimme veistä vastaan eivät voi toimia. Tiedän tämän siitä, että annoin parilleni luvan tehdä vastahyökkäyksen täysiä. Pistin häntä kohti ennalta sovitulla tyylillä ja kuten hommaan kuului jähmetyin paikalleni ja annoin hänen tehdä vastahyökkäyksen (sormilyönti kainalossani kulkeviin imusolmukkeisiin…) Kolmannen yrityksen aikana hän teloi sormensa. Itse en tuntenut epämukavaa oloa kummempia asioita.

Jossain vaiheessa Kaarlo ”knockasi” erään isohkon oppilaan vetämällä rystysensä hänen vartalon poikki. Innostuneena pyysin, josko hän voisi knockata minutkin. Maanittelun jälkeen isot rystyset sitten menivät rintani poikki eikä mitään tapahtunut. Kaarlo teki sen uudelleen samoin tuloksin ja totesi: ”Ei se toimi kaikkiin.” Toisessa tekniikassa Kaarlo löi Uken veitsikäteen läpsäisevän lyönnin. Uke tarvitsi taas kerran elvytystä: Veitsen lentäsessä kaaressa Uke piteli kättään silminnähden kovissa tuskissa ja vaipui polvilleen. Pyysin kohteliaasti josko tuotakin tekniikkaa voitaisiin kokeilla minuun. Sitä kokeiltiin. Sitten toisen kerran. Kolmannella kerralla Kaarlo löi aika kovaa kämmenselkääni omilla isohkoilla rystysillään. Kyllähän se tuntui epämukavalle. Veitsi ei kuitenkaan lentänyt mihinkään enkä ollut suinkaan toimintakyvytön. Kaarlon kommentti: ”Sun silmistä näkee, että suhun sattuu.” Niinpä niin. En muista yksityiskohtia kolmannesta ”Enkelin ropellus”-tekniikasta joita sain itseeni kokeiltavan. Jostain kohtaa kädestä Kaarlo puristi ja johonkin näpäytti rystysillään. Toisin kuin Uke en tuntenut yhtään mitään. Kun pyysin neljättä tainnuttavaa tekniikkaa kokeiltavan minuun niin eräs Kaarlon apuri vei minut syrjemmälle ja sanoi, että Kaarlo ei halua enää kokeilla tekniikoitaan minuun koska voin saada illalla sydänvaivoja ja se voi olla vaarallista. Kiitin varoituksesta, en kuitenkaan halunnut altistaa itseäni sydänkohtaukselle joten en pyytänyt saada olla Ukena enää kertaakaan.

Saimme kuulla kuinka krav maga polveutuu Kas Pinista koska aikoinaan Suomalaisia paanareita oli Turkin sodassa ja he opettivat Kas Pinia Israelilaisille. Magassa on Valkosen mielestä kuulemma todella paljon samaa kuin Kas Pinisissä mutta leppoisana kaverina mies ei ollut harmissaan, että hänen lajiaan oli tuolla tavalla ryövätty. Olipa kuulemma se HMD kaverikin jotain oppinut yhteisillä kalareissuilla…ja se siitä. Ai niin ja kun Systemaa on täällä kanssa kritisoitu niin on hyvä muistaa, että Ryabko on ollut useita viikkoja Kaarlon reenikaveri Kaarlon sanojen mukaan ja tämähän nyt varmasti on vaikuttanut siihen, että Systemassa on paljon Kas-Pinia.

Teimme myös kiinalaisista lajeista tuttuja harjoitteita joissa kannoimme imaginäärisiä ruukkuja käsissämme. Varmaan ihan kivaa aamujumppaa, itse koen tuollaisen harjoittelun aika turhana mutta moni taas kokee punttisalilla käymisen turhana joten kukin tyylillään. Seurasi eräs seminaarin huippuharjoitteista. Kaarlo selitti minulle ensin ihan itse, miten meitä ympäröi eetterikehä ja astraalikehä. Sitten olin valmis harjoitteluun. Tuijotimme intensiivisesti pariamme silmiin ja kuvittelimme hyökkäävämme johonkin kohtaan. Parin tehtävä oli aistia toisen astraali- ja eetterikehässä tapahtuvat muutokset ja se mihin tämä ajatteli hyökkäävänsä. Hämmästykseni oli suuri kun sain pari kertaa aistittua oikein! Harmi vain, että noin 90% meni väärin. Valtaosa salissa olleista tuntui saavan huomattavasti enemmän irti uken astraali- ja eetterikehästä koska he eivät pitäneet harjoittelua niin kyseenalaisena kuin minä. Tämän jälkeen seurasi Kaarlon ja jonkun mustan vyön omaavan paanarin demonstraatio kehien aisitimisesta matkan päähän. Mies asettui selkä Kaarloa kohti ja noin kymmenen metrin päähän. Kaarlo nosti takaa ääneti oikean kätensä. Sali värisi hämmästyksestä kun mies nosti kätensä samalla tavalla! Sitten vasen käsi…sitten taas oikea. Kaikki miltei synkronisoituna! Miten tuo mies olisi tiennyt miten liikkua juuri siten ja samaan aikaan kuin Kaarlo ellei hän todellakin aistisi muutoksia Kaarlon eetterikehissä?! Uskomatonta! (Joku tietysti voisi kuvitella, että asia oli jotenkin etukäteen sovittu mutta miksi niin olisi tehty? Ei muuta kun soitto Randille ja miljoona Valkoselle!)

Tämän jälkeen saimme kuunnella tarinoita siitä, kuinka muinoin kaukopartioiden johtoon valittiin aina kaspaanari koska he aistivat yöllä satojen metrien päästä ”ryssän” ilman mitään laitteita tai näköhavaintoa. Ei liene ihme, että kaukopartiomiehet tekivät niin pahaa jälkeä. Saimme myös kuulla eräästä Talvisodan taistelusta joka käytiin niin pimeässä, että voitiin käyttää vain veitsiä. Lopputulos oli veitsillä tapettu noin 800 venäläistä ja muutama suomalainen. En muista tarkkoja lukuja mutta suuret ne olivat ne ryssän tappiot. Harmistuksekseni en seminaarin jälkeen löytänyt vahvistusta kyseiselle taistelulle historian kirjoista mutta ”eipä näistä oo pruukattu paljoa kirjoitella.”

Seminaarin aikana Kaarlo esitteli Kaspinin aseita. Paljon puhutut putkiaseet eivät tehneet vaikutusta, ei vaikka selitettiin kuinka niistä saataisiin aikaiseksi alkeellinen liekinheitin, myrkkyase jne. Kaarlon toteamus, että jos ”mopojengit sais tän aseen Suomen Poliisit tarttis kaikki konepistoolit”- sai hymyn karehtimaan suupielilläni. Koska putkiaseet ovat eräs Kas-Pin mytologian suurimmista salaisuuksista en ala tarkentamaan millaisesta välineestä on kysymys koska se luottamuksella minulle näytettiin. Menkää itse leirille katsomaan. Ette pety.
    Lopuksi sai esittää kysymyksiä ja toki esitin:”Harjoitteletteko yhtään elävämmin ja silleen vähän niinkun täysiä?” Vast: ”Ei näitä voi harjoitella nopeammin/kovempaa, ihmisiä alkaisi kuolemaan.”
    Vastaus oli toki hyvin perusteltu. Kuka nyt haluaisi kuolla harjoituksissa?

Sellaista. Itse en koe Kas-Pinia mitenkään tehokkaana ja realistisena itsepuolustusmenetelmänä. Rehellisyyden nimissä on todettava, että väliin jo ajattelin kyseessä olevan Kaarlo Valkosen hemmetin iso vitsi ja jos näin on, niin pirun hauskaa miehellä varmasti on! Mikäli haluaa puuhastella ja reenailla pienen lämminhenkisen ja ystävällismielisen porukan kanssa kansallisromanttisessa hengessä niin Kas Pin on varmasti erittäin hyvä vaihtoehto. Haluan lopuksi edelleen korostaa, että kaikki paikalla olleet henkilöt kohtelivat minua todella mukavasti ja avoimesti. Siksi hieman harmittaakin, että itse tuotteesta en löydä paljoa hyvää sanottavaa.

Kas Pin on varmasti ansainnut paikkansa Suomalaisen kamppailumaailman ”outona” lintuna jota voimme kilvan kehua/haukkua/kyseenalaistaa nettien palstoilla.
    Kas-Pin leiri oli hyvinkin 20€ väärti, lähinnä kokemuksena ei niinkään kamppailutaitoja edistävänä. Menkää ihmeessä itse kokeilemaan.
    Kiitos, saatana!

Sijainti
    Tupos

Saadut peukutukset

8
    Tuo kaspin on koluttu loppuun potkussa ja todettu ihan keksityksi huuhaaksi.
    Itsenkin kävin aikoinaan yhden leirin.
    Ainut missä olen nähnyt leirin opettajan vetävän lonkeroa tauolla ja pistänyt
    oppilaan aina esittään tekniikoita, jotka eivät monestikkaan toimineet.

Saadut peukutukset

228
    Ei ole huuhaata, siellä myös kovia kavereita mukana.
    Tiedän portsarin joka riisunut yli 30 puukkoa kaspin tekniikoilla.
    On toki muutakin kamppailutaustaa ja nostaa 200penkistä.
    Voimat saanut imemällä sonnista maitoa.

Saadut peukutukset

474
    Kyllä, todellakin! Kaspinistien tai paanareitten joukossa on kyllä sen verran kovia ukkoja, että se on luulot pois...

Furius:n käyttäjäkuva

Saadut peukutukset

458

Meiltä löytyy toinenkin vastaava sankari Suomesta.

Saadut peukutukset

50
    Lainaa Alkuperäinen lähettäjä carter Lue viesti
    Kyllä, todellakin! Kaspinistien tai paanareitten joukossa on kyllä sen verran kovia ukkoja, että se on luulot pois...
    Haluatko carter hieman tarkentaa? Mielellämme kuulisimme lisää. Olet varmaan tässäkin asiassa sisäpiiriläisiä, joten ei muutakuin sanainen kirstu auki.

Meikäläisen Matti
    Nämä Kaspinin parissa vaikuttaneet "kovat ukot" ovat näitä hourahtaneita ja/tai alkoholisoituneita tarinankertojia ja väkivaltarikollisia. Tyyliin Kari Aittomäki. Silloin joskus reilut 10 vuotta sitten, kun Kaspin oli tapetilla kävin pari kertaa leirillä. Hommalla ei ollut mitään annettavaa edes kaltaiselleni RBSD- ja filippolajien perusharrastajalle.

Saadut peukutukset

50
    Lainaa Alkuperäinen lähettäjä Meikäläisen Matti Lue viesti
    Nämä Kaspinin parissa vaikuttaneet "kovat ukot" ovat näitä hourahtaneita ja/tai alkoholisoituneita tarinankertojia ja väkivaltarikollisia. Tyyliin Kari Aittomäki. Silloin joskus reilut 10 vuotta sitten, kun Kaspin oli tapetilla kävin pari kertaa leirillä. Hommalla ei ollut mitään annettavaa edes kaltaiselleni RBSD- ja filippolajien perusharrastajalle.
    Väkivaltarikollisia? Mitähän nyt mahdat tarkoittaa? Kaikki jutut eivät aukea kaikille, varsinkaan ekoilla kerroilla. Kaspin vaikuttaa todella laajaosaiselta kokonaisuudelta, minkä sisäistämiseen tarvitsisi jonkinlaisen peruspohjan, enkä nyt puhu mistään
    peruskurssin magassa suorittaneista Matti Meikäläisistä. Olisi mielenkiintoista tietää, mistä Valkonen on todellisuudessa oppinut taitonsa, koska todella kattava kokonaisuus se kieltämättä on. @carter varmaankin tulee sen meille piakkoin kertomaan.

Meikäläisen Matti
    Niin no, pohjat tietysti suhteellinen käsite. Kyllä minulla tuossa vaiheessa oli alla ottelutausta karatesta sekä potkunyrkkeilystä, sekä useampi vuosi Magaa ja pari vuotta Escrimaa. Valkonen on treenannut ainakin Shorin Kenpoa ja Aikidoa, kummassakaan ei tiedettävästi ole ollut edes opettajatason kaveri. Jokin kosketus on varmasti ollut myös filippiiniläisiin tyyleihin, sillä vaikutteet olivat aivan ilmeiset. En minä ryhdy ketään nimeämään, tiedät kyllä henkilöiden maineen, mikäli olet skenessä vaikuttanut. Aittomäen mainitsin, koska on vuosikausia jakanut netissä näitä väkivaltafantasioitaan

Saadut peukutukset

50
    Aitto on varsin arvostettu noissa kamppailupiireissä kuitenkin. Käsittääkseni suurin osa tuomioista tullut "työrasitteena", eli poken hommista. Se ei aina ihan helppoa hommaa ole, varsinkaan silloin kun olet yksin töissä. Avella vähän sama homma, vaikka hieman eri hommia
    tehnyt. Näissä touhuissa vaan tulee niitä tilanteita, jolloin sana ei riitä ja tulee toimia.

Meikäläisen Matti
    Kuka arvostaa, kuka ei. Stadin kakepiireissä ei välttämättä kaikilta ihan kamalasta arvostusta heru. Tämän toki tiesitkin, mikäli olet oikeasti skenessä vaikuttanut, etkä vain lukenut peliväline puolikovana Karin kertomakirjallisuutta potku.netistä.

Mitä se muuten kertoo minkä hyvänsä alan ammattilaisesta, jos jatkuvasti sattuu työtapaturmia?

Saadut peukutukset

50
    En ole stadista eikä voisi joku karate vähempää kiinnostaa. Noi budopiirit ovat aivan helvetin ahdasmielisiä ja jäykkiä, varsinkin jos poikkeat vähääkään muusta massasta. Joten en yhtään ihmettele.
    Kaspin on kova juttu, eikä sitä voi verrata mihinkään jukka lampilan efopelleilyyn. Vittu että aikidoon aina eksyykin noita taikauskoisia hölmöjä.

Meikäläisen Matti
    Eli puhut asioista joista et mitään tiedä. Jos puhutaan sporttikakesta, jossa Aittomäkikin aikanaan vaikutti, niin eipä kyllä ole yhtään jäykempää meininkiä, kuin muissakaan urheiluporukoissa. Kaspin on aivan tavallista bullshidoa, jota kamppailumaailma on pullollaan. Keksitystä syntytarinasta lähtien

Saadut peukutukset

50
    Siis väitätkö nyt, etteikö suomalainen budopiiri ole vähintääkin jäykkää verrattuna muihin lajeihin? 8 vuotta tullut itse harrastettua budojuttuja ja muita lajeja, en tässä mene tarkempiin delaljeihin. Mutta kokemusta on. Kaspinista taas ei ole
    omakohtaista kokemusta, ainoastaan kuulopuheita ja potkunetistä luettuja juttuja. Mutta eihän sinullakaan ole kuin yksi leiri käytynä.

Jotkut arvostelevat koko lajin pelkän historiikin / tyylin pääopettajan taustojen perusteella. Kaspinin historia on suurimmilta osin paskaa, mutta itse ainakin uskon, että siellä on sisällä runsaasti vanhaa suomalaista kamppailutaitoa ja mahdollisesti myös
    vanhoja kiinalaisia juttuja. Minä arvostan kamppailulajeissa käytäntöä, en väitettyjä historiajuttuja. Vai eikö suomessa ole osattu tapella ennen vapaaottelun ja muiden mainstream lajien tuloa? Annan enemmän painoarvoa Tyynismaan ja Aiton kirjoituksille, joilla
    on oikeasti sitä kokemusta toimimisesta tositilanteessa.

Meikäläisen Matti
    Aloitin Karatella -88, siitä asti touhuttu enemmän tai vähemmän aktiivisesti, enkä ole mitään erikoista jäykkyyttä havainnut. Olen myös tuntenut fanittamasi Kari Aittomäen aikoinaan ihan henkilökohtaisesti, ja ollut hänen vetämissään treeneissä. Väännän tämän nyt rautalangasta sinulle, Kari A ei ollut menestynyt karateka, hän ei itseasiassa ole menestynyt missään kamppailu-urheilussa. Hänellä on 2. dan kakessa, joka ei ole mikään ihmeellinen asia. Ei muita merkittäviä vyöarvoja. Hänen vetämissään treeneissä ei ollut mitään tolkkua, tarkoitus oli ainoastaan vetää porukkaa piippuun ja saada jonkinlainen maine kovien treenien vetäjänä. Kulttimaine miehen ympärillä perustuu näihin potku.netin kirjoituksiin, joita lukiessa moni voisi kyseenalaistaa miehen henkisen tasapainon. Suomella on hyvin pitkät perinteet esim. painista ja nyrkkeilystä, näiden lajien parista on tullut kivenkovia kamppailijoita vuosikymmeniä ennen budoa, jostain vapaaottelusta nyt puhumattakaan.

Saadut peukutukset

50

Kaspin ei ole urheilua, kamppailulajit sen sijaan ovat. Kaspin on tappamisen taito. Enkä minä fanita Aittomäkeä tai ketään muutakaan tällä iällä enää. Kilpakake taas on puhdasta hippaa, todella varma tapa saada kadulla turpaansa. Jos kerran paljon parjattu kaspin olisi vain
    huuhaata vailla todellista pohjaa, niin minkä takia em. henkilö, Tyynismaa ja Mäkynen ovat kuitenkin puhuneet kaspinin puolesta netissä ja laittaneet maineensa sen likoon? Kaikki ovat varmaan mielestäsi joitakin "paatuneita pahantekijöitä" kuitenkin.

+ Vastaa viestiketjuun
Sivu 1 (2) 12 ViimeinenViimeinen